expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 18 mars 2018

Tips till nya skivsamlare - del 3

I den tredje och just nu sista delen med tips för eventuella nya skivsamlare så ska jag hålla mig kring saker att göra när man väl kommit hem från sitt skivköpande och även har lyssnat eller tittat igenom sina fynd. Givetvis slutar inte jobbet vid skivköpet utan det gäller att förvara dom på ett rätt och riktigt sätt. Sen om man upptäcker skivor man inte behöver längre, vad gör man då? Hur sorterar man lämpligast? Och vad gör man om man vill sälja diverse skivor ur samlingen?

Förvaring av skivorna
Hur man bäst förvarar skivorna är en smak sak. Jag behöver väl knappast påminna om att skivorna inte ska ligga framme utan fodral, framför allt inte i solen. Sen är det från person till person. Många samlare tycker att innerfodral är viktiga och ur säkerhetssynpunkt för skivan är dom absolut det. Däremot så är det långt ifrån alla
second hand-affärer som har skivor där innerfodral ingår i skivan, framför allt gäller det skivor äldre än 80-talet. Personligen tycker jag att det faktiskt fungerar att köpa en skiva utan innerfodral om det är en skiva man riktigt vill ha. Om man behandlar plattan försiktigt så håller den ändå!
     Sak samma med plastfodral runt om skivan. För många är det viktigt och det går att billigt köpa både innerfodral och plastfodral på ställen som Ginza. Och visst skyddar ett fodral i plast bra och det ser riktigt snyggt ut i skivhyllan. Däremot är det även här övervikt på loppisar som har skivor utan plastfodral och för mig funkar det att vara utan så länge fodralen behandlas med respekt. Däremot så är det viktigt med en sak som även jag har haft problem att hålla mig till stundtals, man ska inte packa skivhyllan för hårt med skivor utan det ska vara lätt att sätta in och ta ut dom. Men har man platsbrist så är det klart att det blir lätt att man glömmer av sig och försöker få in skivan.
     Skivor med vissa plastfodral är ibland svåra att på ett bra sätt få in i hyllan utan att själva plastfodralet viker sig eller att det blir luft mellan skivans rygg och fodralet. Men får man det att fungera och sitta bra så ser det väldigt snyggt ut och har en bra skyddande funktion.

Det finns speciellt byggda skivhyllor som man efter vinylskivans återkomst lätt kan hitta i möbelaffärer som IKEA. Men egentligen kan man använda en lagom stor och djup bokhylla om man vill det. På Vinyl Community har jag sett allsköns olika varianter och till och med dom som skaffat riktiga skivaffärsställningar så att skivrummet påminner om en riktig skivaffär där man kan bläddra i sin samling.
     Det finns även hyllor som passar utmärkt för vinylsinglar. Sen beror det på hur många singlar man har. man bara en liten mängd kanske det räcker med en liten skolåda eller en praktisk rutig låda från IKEA (bilden högst upp). Jag är ju rätt förtjust i dom där singelväskorna som fanns på 60-talet där man stillsamt kunde bläddra igenom skivorna och titta på dom.
     Samma med CD-skivor där CD-ställ är väldigt lätta att hitta. Jag tycker då att en rejäl trähylla är bäst. En mindre med småfack kan vara besvärlig att sortera i så man får hålla på att flytta efter hela tiden för att eventuellt sätta in skivorna i bokstavsordning eller dylikt.
Sen finns det på många loppisar olika höga CD-ställ av plåt som jag personligen tycker är erbarmligt fula och opraktika.
     Så med både fantasi och till ett bra pris kan man lätt hitta bra förvaringsmöjligheter för sin samling!

Sortering av skivorna
På papperet kan att sortera skivorna låta som ett rätt jobbigt arbete som man gruvar sig inför och har man en stor samling som man ska försöka ordna om, om man ska flytta och sen sortera på nytt eller dylikt så kan jag
förstå om man gruvar sig för jobbet. Men annars är att sortera skivor en riktigt rofylld och avkopplande sysselsättning. Regniga inomhusdagar när man inte vet vad man ska göra så kan skivsortering vara en utmärkt sysselsättning.
     Hur man sorterar är förstås tycke och smak, men rätt självklart är att man har någon sorts bokstavsordning. Sen kan man ha som jag, genreindelning och inom det bokstavsordning. Jazzplattor kan dock vara svåra, eftersom var musiker ingår i allsköns alla möjliga kombinationer. Att försöka ha en avdelning för bara till exempel Coleman Hawkins är nästan omöjligt. Dels så spelade han både in storband, bebop och swingplattor. Vilken genre ställer man honom i? Dels så hade han ömsom egna band och deltog ömsom i många andras orkestersättningar, vilket förstås försvårar en bokstavssortering.
     Benny Goodman, som varvade storband och småbandsinspelningar hej vilt, vad har man honom i för genre? Kanske man kan lägga alla skivor i den musikstil han ändå främst är känd för eller som du har mest av?
Därför får man lite gå på egen smak och magkänsla när det gäller att sortera jazz. Det viktigaste är ju trots allt att DU hittar i din egen samling.

Hur man håller reda på de olika genrerna, eller artisterna, har jag tagit upp i en tidigare artikel. Ännu tycker jag dock att en bra metod är att ta dåliga skivor som man ska kasta och göra genreindelare av dom, som i artikeln i länken ovan. När det gäller singlar av olika format så använder jag med glädje dessa självhäftande bokstavsetiketter man förr använde till böcker, pärmar eller lexikon. De finns ännu att köpa hos välsorterade bokhandlare!

Om man sen vill ha en överskådlig koll på vad man ha så kan det vara en bra idé att lägga in skivorna på en databas, på till exempel Access eller Excel. På så sätt så minimerar man risken att skaffa dubbletter och man kan snabbt kolla upp en skiva om någon kompis frågar. Har man en laptop eller ipad kan man också lägga över databasen på den och ha med den när man handlar skivor och kan kolla direkt vad man har.


Vad en databas ska innehålla förutom artist och skivtitel är upp till var och en. Vissa har skivbolag, vissa har skivproducent och de allra flesta har förstås också utgivningsår. Och självklart måste man uppdatera ofta med sina senaste fynd.

     Fast om man ska ha en databas så är det bra om man börjar så fort som möjligt. Ju större samlingen blir, ju svårare blir det att förmå sig att börja skriva in allt från början. Det är därför jag personligen är lite kritisk mot dessa digitala databaser som finns där man kan skriva in en lista på nätet och låta andra och en själv bläddra igenom. Det finns i regel aldrig en möjlighet att digitalt ladda upp den databas man redan har på datorn, utan man får börja om och lägga in igen, vilket inte alls känns motiverande.
Men precis som när en samlare av poslinskatter eller Cola-Cola-glas vill ha ordning i sin samling så vill vi skivsamlare ha mesta möjliga ordning i vår samling och de flesta gör det med glädje och ro.


Att sälja av skivor

Det kommer förstås gånger när man behöver göra sig av med skivor. Jag personligen gör en noga koll varje år där jag rensar ur skivor och singlar som jag känner inte var så bra egentligen, som jag inte tror mig komma ha någon användning av mer, eventuella dubletter eller där man köpt helt fel skiva. Jag håller på så sätt samlingen i trim och samtidigt skapar mer plats för framtida skivköp. Självklart blir det svårare att rensa för varje år, men man får ta ett år i taget.
Vad man gör med skivorna beror på vad man själv vill samt vilket värde det kan tänkas vara. Är det skivor man själv betalat ett högre pris för och de fortfarande ser fräscha ut kan man förstås sälja dom. 10 kronorsskivor kan det vara svårare att försöka sälja och få något vettigt för. Jag lärde mig hårt första gången jag skulle rensa ur skivor för drygt 20 år sen (långt innan näthandel var ett begrepp), fast besluten att få några kronor för dom och hittade av någon anledning loppisrat med Diana Ross, Ingemar Nordström och Björn Skifs . Det fanns exakt INGEN second hand-butik i Sundsvall som ville betala en svensk femöring för dom. Ett par skivor sålde jag till en kompis och sen fick jag bittert slänga resten.

Ska du sälja till en renodlad skivaffär så bör du ha skivor som är värda lite grann och som ser fräscha ut. Där
kan det bli svårt att förmå dom att köpa skivor du köpt för en tia på en loppis. Andelen second hand-affärer som köper in varor blir färre och färre, i alla fall om man ser där jag bor där det numera inte finns något ställe som är beredd att betala för att ta dina saker. Övervägande av alla hjälporganisationer mer loppisar, som Myrorna, Erikshjälpen eller Röda Korset tar emot saker gratis, men betalar inte för sakerna. Jag själv köper ju väldigt mycket 10 kronorsplattor och därför brukar jag i regel strunta i att försöka sälja dom utan ger bort dom till second hand-affären på jobbet (förutom eventuella jazzplattor som min kompis får). Det är trots allt inte för pengarna jag samlar...
     Men man kan ju sälja dom själv också om man vill, oavsett om det är på nätet eller en av dessa second hand-affärer där man får hyra plats och dom säljer åt dig. Har du en skivmässa i stan eller i närheten av den och du tycker dig ha tillräckligt för att få det att gå runt med mässans lokalhyra på så kan man sälja dessa där.
     Då är det bra att ha lite koll på vad skivorna kan tänkas vara värda, och ett bra tips är alltså att börja gå efter hur mycket man själv betalade för dom. Om du inte var beredd att betala med en en tia för skivan så kan oddsen ofta bli svåra att hitta någon annan som vill det. Men vill du ha det mer bekräftat så finns det sidor att tillgå och det vanligaste hjälpmedlet brukar vara Tradera. Där finns en speciell avdelning för skivor. Skriver man in en titel där och klickar på avslutade affärer (pågående affärer är rätt onödigt att kolla på eftersom man inte vet vad priset landar på i slutändan) så kan man se vad folk har betalat för skivan och ju fler bud det är på en skiva ju fler indikationer på värdet får du. Är det bara en person som bjudit så bör man vara försiktig eftersom vederbörande kan lika gärna vara desperat och betala vad som helst för skivan, men det säger egentligen inget om vad den egentligen är värd.
     Det finns också andra siter som eBay och Discogs, fast dessa ska man vara försiktig med. Ofta är eBays varor
löjligt överprismärkta och inte alls värda den summa som står. Samma med Discogs, som också varor som är på tok för dyra. Men Discogs är ändå är en site som är till för skivor vilket gör att jag ändå vill räkna Discogs som ett alternativ.
     Men man bör alltså för alla dessa webbplatser vara försiktig och gå lite på magkänslan och eget förnuft om priset kan tänkas stämma, även om jag trots allt håller Tradera som det ändå bästa alterntivet. Är man riktigt osäker kan man också försöka googla fram en skivaffär och ringa den. Dock har jag aldrig sålt på Tradera själv så hur det fungerar om man planerar att sälja skivor själv där kan jag tyvärr inte upplysa om.

Så, det är en del att tänka på om man vill samla skivor för att få den bästa upplevelsen och samlarkänslan, men det är också frivilligt hur mycket av detta man vill följa. Oftast vet man trots allt bäst själv vad man vill med sitt samlande, så låt er inte skrämmas av att det är mycket att tänka på. Det är egentligen bara att köpa, lyssna, lägga in och börja om. Resten är bara praktiska skötselråd. Det är trots allt musiken på skivan som är det viktigaste, det får man aldrig glömma. Ha det så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...