expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 5 maj 2018

Månadens bästa fynd - April 2018 (Jan Johansson/Steve Winwood/Jimmy Smith/10CC)

Jösses, vilken månad april var, till och med utan skivmässan, som jag just nyligen skrivit om och därför förstås inte kommer att ta upp här. Samma med Record Store Day, som jag också tagit upp och nämnt mina fynd där. Däremot har jag hittat enormt mycket CD-skivor denna gång, inklusive en hel del eurodisco från 90-talet. Dessa har jag dock inte hunnit lyssna på än så jag väntar lite med dessa.
Men då det kommit så mycket så blir det fyra skivor denna gång.

Jan Johansson - Musik genom fyra sekler (1969/1988)
I det sena 60-talet så var pianisten Jan Johansson mitt i sitt tolkande av folkmusik av olika slag, något som varade ända till hans tragiska död i en bilolycka 1968. Detta är alltså utgivet postumt, ett år efter hans död. Då gavs det ut på tre LP-skivor, men har sen dess återutgivits ett par gånger på CD i olika form. Denna dubbel-CD är utgiven 1988 på Megafon och innehåller Jan Johanssons jazzarrangemang på 42 olika visor.
     Detta är både vackert, udda och experimenterande. Det är oförutsägbart och man vet aldrig hur nästa låt kommer att låta, men folkmusiken vilar ändå över dessa jazzarrangemang och mycket här finns för dom som gillade Jan Johanssons legendariska "Jazz på svenska". Hans vackra instrumentala pianoversioner av låtar som "Vem kan segla förutan vind" och "Vi ska ställa till en roliger dans" är lysande. Liksom låtarna med ett mindre band, som här i det rätt okända skillingtrycket "Herdedansen", som arrangerats med både congas och flöjt.


Steve Winwood - Keep on running (1991)
60-talets rockvärld har ju aldrig riktigt lockat mig, även om undantag alltid finns. Band som jag lite nyfiket nosat på då och då och till sist bestämt mig för att kolla upp på allvar är Spencer Davies Group och Traffic. Steve Winwood har jag gillat sen barnsben, liksom Spencer Davies versioner av "Gimme some loving" och "I'm a man" och med dessa förutsättningar så införskaffade jag mig denna samling med Steve Winwoods olika inspelningar från 60- och 70-talet. Här finns då både Traffic och Spencer Davies liksom en låt med Blind Faith och några låtar från Winwoods första soloförsök på 70-talet.
     Det är en väldigt spännande och riktigt bra samling med ett band som lät väldigt annorlunda från mycket 60-talsrock som fanns då. Som ett gigantisk fan av Chicago så är jag då främst ett fan av deras version av "I´m a man", som finns på deras debut "Chicago Transit Athourity". Jag vet, Spencer Davies är originalet, men jag antar man är bunden till den version som man lockades till först. Men originalet är också riktigt bra och totalt kan man faktiskt ana det som några år senare skulle bli Chicago i Spencer Davies musik!
     Traffic är lite mjukare, men samtidigt också väldigt välgjort med lysande melodier och produktion! Det kommer absolut komma in mer med dessa två band i samlingen framöver! Jag vill också lyfta fram Steve Winwoods soloalster sist på samlingen och kanske främst hans samarbete med dom afrikanska musikerna Remi Kabaka och Abdul Lasisi Amao i låten "Happy vibes". Men här vill jag ändå bjuda på  något så ovanligt som en musikvideo från 60-talet, i form av "Gimme some lovin'"!


Jimmy Smith - Hobo flats (1963)
Ytterligare en Jimmy Smith-utgåva från Verve där organisten samarbetar med orkesterledaren Oliver Nelson. Bland tidigare succér med dessa två märks bland annat "Hoochie coochie man", ett annorlunda och lysande Smith-album. Titelspåret på detta album, "Hobo flats" klättrade faktiskt på den amerikanska singellistan 1963 och nådde 18:e plats, en rätt ovanlig bedrift av en jazzmusiker. Tyvärr tycker jag då att just låten "Hobo flats" är den enda låten som sänker albumet lite. På något sätt tillför låten inte mig någonting på samma sätt som de andra låtarna gör. För här finns flera galanta totalt annorlunda versioner av kända låtar som Ray Charles "I can't stop loving you" och "Blueberry hill". Lyssna på de lysande bossa nova-inramningarna av den gamla Fats Domino-låten och Ray Charles-hiten, där orkestern i stort sätt bara ger Smith en fläktande bris i bakgrunden, men ändå en viktig sådan för låtens arrangemang! Jimmy Smith och Oliver Nelson tar här kända låtar och ger dom en helt ny dräkt som få hört förut, och det är riktigt bra! Ännu en varmt rekommenderbar Jimmy Smith-platta!


10CC - Windows in the jungle (1983)
Jag berättade när jag skrev om Record Store Day att en av plattorna jag köpte var 10CCs "Ten out of 10" från 1980. I samma fack fanns en annan 10CC-platta som jag dock avvaktade, främst av ekonomiska skäl. Men som vanligt när man avstår en platta med ett band man samlar på så kommer ångern förr eller senare och snart gick jag tillbaka till "Vinylstallet" och köpte denna också! Förnuftet segrade till slut!
     Det finns blandade åsikter om när 10CC var som bäst. Många anser att bandet hade sin storhetsperiod i början, när herrar Codley & Cream fortfarande var med, medan vi är ett antal som gillar bandet oavsett. "Windows in the jungle" var tänkt att bli bandets sista någonsin och egentligen är detta Eric Stewarts show där Graham Gouldman, även om han varit med och skriva låtarna, hörs sångmässigt på endast en låt. Det är inte lika experimentellt som tidigare, men jag tycker att detta är riktigt bra ändå! Trots allt är Gouldman och Stewart riktigt bra kompositörer och här finns klassiska 10CC-titlar "Americana panorama" och "Feel the love - oomachasaooma". Någonstans kan man höra att titeln tillhör en 10CC-låt. Låtarna är luftiga och skönt gjorda och även om det inte överraskar så mycket så är det en vacker och väldigt snygg platta! 10CC har inte gjort någon egentlig 80-talsinramning på sin musik utan bandet känns ändå igen. Tyvärr blev plattan ingen succé och Gouldman gick efter detta till att bilda Wax med Andrew Gold medan Eric Stewart producerade ett flertal stora artister, bland annat Agnetha Fältskog ("The eyes of a woman"). 1992 kom nästa 10CC-platta och det är också de båda 90-talsplattorna som saknas nu till en komplett 10CC-samling!
En favoritlåt från plattan tycker jag är "Yes i am!" som jag tar mig friheten att bjuda på här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...