expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 12 februari 2018

Art Farmer - Modern art

Ibland tar det lite tid innan man upptäcker vissa legendariska musiker. Ungefär 15 år tillbaka hade jag inte en riktig aning om vem Art Farmer var och då har jag lyssnat på jazz sen jag var 12 år. Men Art Farmer var en av de stora trumpetarna i bopgenren, i min mening i samma klass som Miles Davis men inte lika starkt och känt namn.
     Den här plattan inspelad 1958 räknas som en av hans mest framgångsrika. Förutom Farmer hörs också Benny Golson på tenorsax (ett väldigt bortglömt namn idag), Bill Evans piano, Art Farmers tvillingbror Addison Farmer bas och Dave Bailey trummor. Och detta exemplar jag har är en återutgåva från just 1960 som jag hittade väldigt nyligen på Återbruket här i Sundsvall.

Att detta är en klassiker i jazzgenren är förståeligt. Tyvärr får den inte alls så mycket uppmärksamhet idag som den borde få för det är riktigt lysande jazz här. Art Farmer är en lysande trumpetare och
Benny Golsons saxofonsolo på "Like someone in love" är fantastiskt bra! Också då Bill Evans, i en klass för sig, inte minst i avslutande "Cold breeze", även om det är en pianist jag inte lyssnat så jätte mycket på.

Men här ryms många stämningar och stilar som dock ändå till slut landar i en skön, luftig och avkopplande jazzanrättning. Inledande spåret "Mox mix" inleder med nästan lite bluesrock stil, men med bländande spel så vandrar den snart in i en svängig beboplåt! Och versionen av balladen "Darn that dream", arrangerad av Farmer själv, är helt underbart vacker! Cole Porters "I love you", också arrangerad av Farmer, bjuder på bländande duelspel mellan Golson och Farmer. Detta är relaxande 50-talsjazz av bästa märke, varmt rekommenderbar!

Numera ingår Art Farmer i den skara jazzmusiker som jag alltid försöker köpa när jag hittar plattor med honom. Men om man ska upptäcka honom från första början så är en bra start den här plattan. Det är bara att lägga den på skivtallriken, luta sig tillbaka och koppla av!

Som musikexempel väljer jag här "I love you" och den lysande balladen "Darn that dream".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...