expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 11 januari 2018

Månadens bästa fynd - December 2017 (Deep Purple/David Bowie/Papa Dee)

Vi är tio dagar in på det nya året och jag har fortfarande inte skrivit om decembermånads skivfynd. Skäms på mig! Men sent om sido så kommer här tre plattor jag köpte under årets sista månad. December var inte en jättemånad för köp av skivor, eftersom det även ska köpas julklappar och så, men en del godbitar blev det eller vad sägs om två ljudböcker på CD om Oasis och bröderna Gallaghers uppväxt? Men i övrigt så är följande att rekommendera:

Deep Purple - Deep Purple in rock (1970/2016):
Vi var nog många som höjde ögonen ordentligt när vi plötsligt kunde hitta nyutgivna LP-skivor på matmarknader som Coop Forum och Ica Maxi. Jag hade tänkt att skriva en speciell krönika om detta fenomen senare så jag ska inte orda så mycket mer om det. Det fanns dock en platta därifrån som stod högt på min önskelista i julas, Deep Purples "Deep Purple in rock" i en nypressad utgåva. Och jag fick även pengar i julklapp till att köpa den så allt är gott och väl så långt.
     Nu ska jag dock inte måla upp detta album som ett mästerverk, sorry alla Deep Purple-fans. Det finns starkare Purple-plattor i mina ögon, men det är ett OK album där jag tycker B-sidan är bättre än A-sidan, som tenderar till att dra ut och sega på med allt för långa och malande solon och skrikanden.  Men B-sidans "Living wreck" och "Into the fire" är riktigt sköna och bra låtar och Jon Lords orgel är som vanligt minst sagt lysande! Så likväl är detta ett lyssningsvärt album, men där det finns en del tveksamheter om man som jag inte råpluggar hårdrocksgenren!


David Bowie - Station to station (1976):

Mitt letande efter David Bowies 70-tal fortsätter och har nu landat vid en av de verkliga klassikerna. Det finns en Bowielåt från 70-talet som varit min favorit redan som ung, "Golden years", ända sen jag såg Stephen Kings kassa TV-serie med samma namn i 90-talets början där låten var signatur. Givetvis är jag lycklig över att till sist ha den låten i min samling, men hela plattan är riktigt riktigt bra! Den står med ett ben i en sorts modern lite mörkare rock, en sorts lättare funkmusik och en ren 70-talsrock. "Word on a wing" är riktigt bra och även den lätt bisarra "TVC 15" (skapad efter att en hög Iggy Pop trott sig se TVn äta upp hans dåvarande flickvän) är klart lyssningsvärd! En till riktigt bra och stark Bowie-platta och mitt letande går vidare!
Jag valde ett liveframträdande av "Golden years", men inte vilket framträdande som helst. Här är han, intressant nog, i soulgenrens viktigaste program i TV då, "Soul Train"!


Papa Dee "Lettin' off steam" (1990):
Jag ska inte utge mig för att vara Papa Dees allra största fan. Däremot gillar jag det tidiga 90-talets svenska dansmusikvåg där Papa Dee var ett vanligt förekommande namn, antingen solo eller som gästtoastare. Här finns flera av de allra bästa namnen som producenter och kompositörer som Bomkrash, Rob 'n Raz och Christian Falk. Det är en riktigt skönt gungande och smittande glad skiva och singlarna "Ain't no stoppin' us now" och "Lettin' off steam" tillhör några av Papa Dees bästa låtar! Det är tidigt 90-tal över hela plattan så det är en fördel om man fortfarande går igång på det, men det är likväl en grym och häftigt gjord dansplatta! Kanske det bästa Papa Dee någonsin har gjort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...