expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 17 augusti 2016

China Crises - King in a catholic style

Varför inte lite bortglömd sommarpop från 80-talets mitt? Jag plöjde igenom en lågbudgetsamling nyligen med China Crises som heter "Diary - a collection", en av få samlingar tror jag som innehåller mer albumspår än singelhits. Men en favorit saknades på samlingen och därför tar jag igen det genom att skriva om den här. China Crises har jag skrivit om en gång tidigare, en av new wave-erans mest sköna och avkopplande band.

Jag har skrivit förut om Rakt Över Disc-programmet från sommaren 1985 som mer eller mindre startade mitt popnörderi (läs om det om inte annat här). I samma program spelades en fjäderlätt popdänga som jag föll för direkt, med just China Crises. Låten hette "King in a catholic style" och är från plattan efter tidigare skrivna "Working with fire and steel", "Flaunt the imperfection" (minst lika bra som föregångaren) och är följaktligen en av de första utländska poplåtarna jag lärde mig älska.

Jag vet inte till hur många kassettband jag kopierade låten under den hösten innan jag flera år senare köpte singeln på Fyndlagret och det är ännu en minst sagt lysande produktion. Jag erkänner, refrängen är inte den starkaste och mest hitvänliga, men det är svårt att inte falla för den glada, söta och nästan lite naiva ljudbilden och synthslingan som går genom låten och det mysiga gitarrsolot mitt i låten. För mig är detta en riktigt skön sommarhit, en perfekt lekfull låt för hängmattan att må bra av. B-sidan på singeln är avslutningslåten på just "Flaunt the imperfection" och heter "Blue sea". Den är en rätt speciell låt av herrar Daly och Lundon som är innehåller många och långa instrumentala partier till enormt sköna och avslappnande synthmattor.  Men som B-sida till en låt som "King in a catholic style" passar den perfekt och är en riktigt intressant skapelse.

Låten blev aldrig någon stor hit för bandet och kom, till exempel, aldrig in på Tracks, om man jämför med föregångarsingeln, "Black man ray", och har alltså blivit en riktigt sorgligt bortglömd sommarhit. Men jag glömmer aldrig den sommarkvällen 1985, när jag satt och lyssnade för första gången på "Rakt Över Disc" och en av de trallvänligaste intron jag hade hört, China Crises "King in a catholic style", gick ut i etern.

Jag tycker att båda låtarna är så pass bra att jag gladeligen bjuder på både A- och B-sida!



2 kommentarer:

  1. Nice blogg!
    Trevligt med den personliga infallsvinkeln. Engagerat och initierat skrivet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Robert,
      tackar för dom orden! Den personliga vinkeln är en stor del av bloggens idé så det är kul att den uppskattas. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...