expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 12 maj 2016

Scott Hamilton Scandinavian Five - Live at Nefertiti

Jag erkänner att jag alltid varit lite konservativ när det gäller jazz. Jag föredrar de mer kända namnen, framför allt förstås med en äldre inspelning. Att upptäcka nya jazznamn har varit lågt prioriterat tyvärr, även om det har blivit mycket bättre de senaste åren. Samtidigt så gäller det att veta, när man som jag föredrar swing, bop och storband före modern jazz, vad som är i dessa genrer främst. Tenorsaxofonisten Scott Hamilton, till exempel, är en musiker jag visste väldigt lite om innan jag skaffade den intressanta plattan "Close up" för några år sen.

Men i mars i år gick jag och tittade i Röda Korset här i stan. Där kommer det inte in mycket nytt ofta, men ibland har jag ändå gjort guldkorn även här. Som nu när det hade kommit in ett gäng CD-skivor med jazz, och den som mina ögon föll främst på var en riktigt fin skiva med Scott Hamilton med en blandning av svenska och danska musiker, inspelad på jazzklubben Nefertiti i Göteborg 2007 (och utgiven 2009). Musiker här, förutom Hamilton, är gitarristen Ulf Wakenius, pianisten Jan Lundgren, danske bassisten Jesper Bodilsen och lika danske trummisen Kristian Leth. Priset för denna underbara skiva, 10 kronor!

Det roliga med den här skivan, förutom dess fantastiskt fina kvalitet, är att den också är ett dubbelalbum med både CD och DVD. Livejazz är något jag verkligen gillar att hitta, för det är då som musikerna ger sitt absolut bästa, och här är verkligen en av de stora bevisen på detta. DVDn innehåller då konserten, förmodligen dock från en annan spelning några dagar senare, det framgår inte, i filmad form.

Scott Hamilton rör sig perfekt inom både swing och bop och det senare har övertaget på den här skivan. Detta är underbar livejazz där den inledande rytmkaskaden "Move", en Charlie Parker-klassiker, slår an
tonen perfekt. Lyssna bara på Jan Lundgrens fenomenala pianospel i inledningen!
Balladerna är också helt otroliga, där man bara kan lägga sig ner, sluta ögonen och njuta av avkopplande och enormt vackert tenorspel av Hamilton. "Tenderly" är en perfekt låt att vagga hem i storstadsnatten till!
     Min personliga favorit är dock kvintettens version av "Dear Old Stockholm" (mer känd som "Ack Värmeland du sköna" här i Sverige). Jag ska verkligen inte försöka jämföra Hamilton med Stan Getz, för hans version spelar förstås i en alldeles egen division, men arrangemanget är fantastiskt och lyssna också på Ulf Wakenius lysande gitarrspel, både här och hela konserten igenom! Näst efter Getz kanske den bästa jazzversionen jag har hört av den här låten!

Tyvärr är just "Dear old Stockholm" den enda av låtarna på CD som inte finns med på DVD, men livekonserten på DVD är också väldigt vacker och skön! Ett lysande extra tillskott till skivan, där det känns verkligen häftigt att kunna både höra konserten och sen efteråt separat se den.
     Som bonus på DVD-versionen får man dessutom en version av Charlie Chaplins "Smile"; med Wakenius briljerande solo på gitarr, samt intressanta intervjuer med bandmedlemmarna!

Denna utgåva marscherar tidigt upp till en av fynden som har chansen att komma med på 2016 års bästa köp när nyåret kommer, för detta är en liveupplevelse som verkligen sitter och som är enormt välspelad och snygg. Utgåvan med CD och DVD är genial och jag hade lätt kunna betala mycket mer än 10 kronor för den! Men ibland får man bara tacka och ta emot med ett stort leende!
     Därför är i jazzkretsar ändå rätt unge Scott Hamilton (60 år) en av de musiker som är värda att kollas upp mycket mer, för han har en underbar känsla för den klassiska jazzen och med rätt medmusikanter omkring sig så blir det en underbar musikupplevelse!

Två spår har jag hittat, den underbara "Dear old Stockholm" och den lite speciella versionen av Duke Ellingtons "In a sentimental mood".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...