expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 20 mars 2016

Sandra - Ten on one (the singles)

Jag fortsätter min vandring genom mina allra första skivköp. Även om jag hade köpt eller fått skivor/singlar sen 1986 så var min första och andra prioritering under mer eller mindre hela 80-talet radion, eftersom jag ju där kunde få mina favoritlåtar inspelade gratis. Jag vet, det låter lite likt hur mentaliteten är idag, fast med digitala medel, men det är en diskussion för en annan gång.

Den här skivan har jag redan berättat bakgrunden om, när jag skrev om mina två Sandra-skivor "Into a secret land" och "Mirrors" för två år sen. Dessutom så är jag väldigt sparsam med att skriva om samlingsskivor, men nu är ju ändamålet ett annat. 1988 så vaknade alltså mitt intresse för denna tyska skönhetsdrottning enormt när jag hörde "Everlasting love" och "Innocent love" på radion. Jag blev helt galen av hennes musik och beslöt mig för att köpa en skiva med henne, kosta vad det kosta ville. Så jag styrde kosan en kväll mot Thylins Skivbutik och kollade på Sandra-skivor. En samling skulle vara det bästa, med alla hennes hits så här långt, vilket var lika med singlarna från hennes enda två plattor som hon givit ut, "The long play och "Mirrors". Dessutom medföljde en gigantisk poster med bild på skivomslaget. Därför köpte jag "Ten on one (the singles)", tyvärr minns jag inte för vilken summa, men nya skivor då var inte riktigt så dyra som idag.

Jag minns ännu känslan när jag för första gången, utanför affären, tog ut skivan och kollade på den. Skivan gav lite statisk elektricitet från sig och jag höll en ny, glänsande och len vinylskiva i min hand, stirrandes på den svarta Virgin-etiketten. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, detta är en myskänsla man inte kan få på Spotify!

Den här skivan spelade jag raskt in på band, som jag sen har vevat ett par hundra gånger. Själva vinylskivan är därför fräsch och inte spelad så många gånger. Däremot kanske det märks på omslaget att den har 28 år på nacken.
Det finns ju en uppsjö av Sandra-samlingar som är utgivna efter denna och självklart är "Ten on one" inte ett måste om man inte är ett riktigt fan. Hennes "18 greatest hits" från 1992 är bara den ett bättre köp om man främst bara vill ha hennes samlade 80-talssinglar. Men om man däremot vill ha en samlad kollektion av hennes tidigaste hits från hennes två mest framgångsrika album så är det ett gott köp för skivan är ändå en fin samling med ett riktigt stiligt och sparsmakat omslag, och givetvis skön 80-talsmusik! Jag lär behålla denna skiva vilket fall som helst, eftersom det ändå är ett stort nostalgiskt skivsamlarminne för mig.

Så vad väljer man för Youtube-klipp när det gäller ett samlingsalbum? Jag tar två tämligen bortglömda låtar som inte spelas allt för ofta, "Hi! Hi! Hi!" och "Little girl".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...