expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 6 oktober 2015

Bra skivmässa dominerad av 70-talet!

Mässdags igen i Sundsvall! Skivmässan öppnade sina portar för hösten 2015 på klubben Pipeline och det var en riktigt bra mässa där jag tror att alla parter, säljare, köpare och arrangörer var riktigt nöjda! Andelen utställare var åter riktigt många och man hade fått öppna den lilla extra rummet igen för att få plats med alla utställarna. För mig var det en helt klart lyckad mässa som har två saker skrivet med stora bokstäver: Singlar och 70-tal! Jag tycker att det hittills har varit ett bedrövligt år vad gäller köp av singlar, men det revanscherades en del denna dag. Men framför allt så var det 70-talet som stod i fokus. Alla mina fullängdsskivor utom en var från 70-talet, dessutom i olika genrer!

Jag hann inte många steg in i mässan så hittade jag Isaac Hayes soundtrack till filmen "Tough guys", ett riktigt bra och häftigt album, som främst är instrumentalt, där Isaac Hayes kompgrupp The Movement och The Memphis Symphony Orchestra spelar. Det är otroligt svängigt, snyggt och proffsigt gjort på alla sätt och viss och starkt rekommenderat!
     En annan sak som denna mässa kommer att bli ihågkommen för, för min del, är Chicago, för jag kunde lyckligt köpa enormt mycket Chicago-plattor! Av Record Hunter i Stockholm så köpte jag "Chicago V" från 1972 samt hela två singlar, "Baby, what a big surprise" samt en av mina favoritlåtar från detta decennium, "If you leave me now". Dessutom köpte jag "Chicago VIII" från 1974 sist av allt från Kjell som ägde Sundsvalls sista/senaste skivaffär Harvest Records. Jag tror titeln på Chicago-singeln sammanfattar mitt intryck av fynden från detta band på mässan: Baby, what a big surprise!
     Mer klassisk soul, Love Unlimited är en tjejtrio som är producerad av Barry White, som dom också körade bakom först. Bandets mest kända platta är den jag köpte här, "Under the influence of... Love Unlimited", som blev trea på USA-listan 1973! Skön och smäktande 70-talssoul skapad av en av mästarna på området! Och på tal om tjejgrupper, en av mina stora favortband i genren är The Three Degrees, som normalt tillhör Philadelphia Records stall och det är under den eran bandet normalt är som bäst. Men
eftersom jag för inte allt för länge sen köpte en singel med bandet producerad av Giorgio Moroder, "The runner", och den var kanonbra så valde jag att köpa plattan "New dimensions" från 1978 också, även om jag vet risken att det låter mer Donna Summer än skönsoul när Moroder av modellen 70-tal ligger bakom.
     Gladast blev jag nog dock när jag av veteranen och säljaren från Gävle köpte en skiva som under ett års tid legat högt på min önskelista över skivor jag mer än gärna vill ha tag på, The Motors "Approved by The Motors", innehållandes bandets mest kända singlar "Airport" och "Forget about you". Den lysande och lite vemodiga "Airport" lyssnade jag på flitigt under förra sommaren så förväntningarna är skyhöga! Samma med debutplattan från Sniff 'n' The Tears, "Fickle heart" från 1979, är den fjärde plattan med bandet jag äger! Jag gillar Paul Roberts sträva och ändå spännande och lätta sångröst och bandets förmåga att skriva rocklåtar med mycket pop i kanterna som inte är det minsta förutsägbar men som ändå lyckas fastna och vara lättlyssnad.
     Mer oförutsägbar musik som sticker ut, min samling av 10CC-skivor utökades med plattan  "Sheet music" från 1974.
     Den enda plattan som inte var från 70-talet var med ett band som ändå hade sin storhetsperiod på 70-talet. Varenda mässa de senaste 3-4 åren så har jag alltid hittat minst en skiva med Rufus & Chaka Khan och denna dag blev inget undantag. 1983 släppte konstellationen en liveplatta som hette "Rufus & Chaka Khan live - Stompin' at the Savoy". Chaka Khan hade egentligen gått solo och släppt ett flertal egna plattor så vi får vara väldigt glada för denna funkiga livesamling, som innehåller ett dubbelalbum där en av sidorna också innehåller nya låtar, som den kända låten "Ain't nobody".

Men det blev lite singlar också, som sagt, och gladast där blev jag åt en livesingel med Simple Minds, som fungerade som promotionsingel åt bandets i dag klassiska dubbellivealbum, "Live in the city of lights".
Låtarna på den här singeln är en av deras mest klassiska låtar från det tidiga 80-talet, "Promised you a miracle" samt "Book of brilliant things".
     Dessutom kunde jag inte låta bli att köpa eurovision-kultklassikern nummer 1, "Dschingis Khan" med Dschingos Khan. Räkna med att den kan komma med i någon form på kultstämplat i framtiden.
Bland andra artister som trätt in i min singelsamling efter denna dag var Fancy, Lionel Richie, Heart, Anne-Li Rydé, Color Me Badd och Mauro Scocco.

Som sagt, en riktigt bra och kul mässa med många kunder och gott om försäljare. Åter är hatten av för det arbete som Pipeline och Thomas Lundmark lägger ner för att hålla den fysiska musikens kraft vid liv! Det kan inte sägas för många gånger men för oss i Sundsvall, som numera inte har någon skivaffär, så är denna mässa ett viktigt andningshål!

I vanlig ordning blir det tre låtar från mässan, Isaac Hayes med den tuffa och funkiga temat till "Tough guys", Chicago från "Chicago V", den sju-minuter långa live versionen av "Dialogue (parts 1 & 2)" i en upptagning från Arie Crown Theatre 1972 i just Chicago samt videon till singeln från Simple Minds "Live in the city of lights" 1987, låten "Promised you a miracle".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...