expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 11 juli 2015

Time Bandits - Dancing on a string

Jag vräker på med en singel till i sommarserien om mindre kända hits med band kända för en enda låt. Jag vet att detta med vad som egentligen är en one-hit-wonder är väldigt olika från land till land. Många artister har haft ett flertal hits i sitt hemland, men bara en låt som folk hört i svensk radio så dom jag skriver om här är one-hit-wonder-artister av svenska mått mätt. Detta får då gälla holländska Time Bandits, som i sitt hemland har haft 3-4 hits, medan vi här i Sverige är bekant med endast en låt, "Endless road" som överraskande fick en top 10 placering på Tracks på hösten 1985. "Endless road" är en kanonlåt med en fantastisk produktion, även om jag hade svårt att fatta att det faktiskt var en kille som sjöng. Ända sen jag hörde låten första gången 1985 och flera decennier framåt så trodde jag att det var en tjej. Mannen i fråga hette Alides Hidding och var också bandets låtskrivare.
     Det ska också sägas att vi kan hissa en liten svensk flagga också, eftersom svenskfödde Åke Danielson spelade med bandet. Danielson gjorde en omvänd Cornelis som det kallas, han utvandrade i tonåren till Holland från Sverige.

Det tog något decennium efter "Endless road" innan jag hörde någon annan låt med bandet och ännu ett decennium innan jag insåg att det ju faktiskt var lysande mellaneuropeisk synthpop och att deras enda stora hit här i landet var långt ifrån den enda höjdarsingeln. Jag har valt att ta uppföljarlåten från julen 1985, som inte alls hördes i svensk radio. I svensk radio runt 1985, innan Radio NRJ och Rix FM, så fanns det tre program där du borde ha hörts mer än en gång för att kallas för en stor hit, antingen Tracks, vilket var nästan viktigast, eller Metropol eller så kunde ungdomarna önska låten i sina önskeprogram, typ Lördagsbiten. Time Bandits låt "Dancing on a string" hördes inte i någon av dom och bandet stämplades som ett one-hit-wonder. Men faktum kvarstår, "Dancing on a string" är ett lysande stycke popmusik med en spännande och lugn vers som sen växer till en skön och dansant synthpoprefräng för att sen sakta in igen. Produktionen och melodin är lysande, mystisk och svävande och Alides Hidding sjunger här mer normalt. För mig är det en gåta att den missade hitplaceringar här i Sverige eller att plattan "Fiction" inte blev en större försäljningssuccé. Det är inte omöjligt att jag någon gång i framtiden skriver om den också.

Time Bandits höll några år till innan Hidding flyttade till Los Angeles för att bli låtskrivare åt andra. Men självklart ska ni få njuta av "Dancing on a string", här i ett TV-framträdande från tyska programmet WWF-Club 1986.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...