expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 11 juni 2015

Studenten 1992 - Michael Learns To Rock/Crowded House/Lisa Nilsson

Idag såg jag ett gäng glada och nyutbakade studenter åka sin traditionsenliga lastbilskortege runt Sundsvall, skrikandes, viftandes med allehanda ting och spelandes musik på högvolym. Ett par killar var så i gasen att dom, till polisens förtret, viftade med bengaliska eldar. Men intressantast var att höra vilken musik dessa ungdomar kommer ta med sig som sin studentlåt från 2015. Jag ska inte ens försöka namnge vad jag hörde, för jag är usel på att kunna dagens hitlåtar. Men det förekom mycket äldre musik, vilket är intressant, och bland dessa fanns både GES "När vi gräver guld i USA" och Los Del Rio "Macarena", låtar från år då dessa ungdomar inte ens var födda när dom var en hit. Då fick man en viss ålderskänning, för för mig känns dom som igår och övervägande på flaken fanns inte ens.
Men jag fick en idé, att plocka fram tre singlar som är mina studenthits. Jag tog studenten 1992 från Hedbergska Gymnasium här i Sundsvall och det är ännu en av dom mest känslofyllda händelserna i mitt liv. Sommaren 1992 kanske många tänker Innercircle "Sweat" eller Erasures "ABBA-esque", men när jag tog studenten så var dom så färska att dom låtarna inte riktigt hade börjat klättra på listorna än (Erasure-EPn skrev jag dessutom om förra sommaren). Därför blev det dessa tre låtar, som för mig idag är förknippade med min studentexamen. Så grattis på er studenter, och för att citera Christer Björkman i detta års melodifestivalvinnare, "Imorgon är en annan dag".


Crowded House - Weather with you 
Australiensiska Crowded House kom tillbaka med sin tillbakalutade gitarrpop och en låt som var allsångsvänlig och lätt att lära sig, men som ändå var väldigt lugn och avkopplande. Innan den här låten var dom främst känd för balladerna "Don't dream it's over" och "Better be home soon", men här fick dom en riktig monsterhit. Den här låten gillade jag direkt, även om singeln är ny i inköp, främst för den riktigt snygga gitarrproduktionen och den starka melodin.
B-sidan är intressant eftersom den pryds av låten "Into temptation", som var singel nummer fyra från bandets platta "Temple of low men" från 1988, men som här fick en ny chans. En riktigt bra låt med en viss melankoli som sitter skönt!




Michael Learns To Rock - The Actor
Detta var monsterhiten och tracksettan när jag tog studenten, danska Michael Learns To Rock med balladen "The actor". Jag ska vara ärlig att denna har blivit en av mina studentlåtar främst för att den hördes så mycket. På den här tiden tyckte jag den var en OK ballad, varken mer eller mindre, men inget jag engagerade mig i jättemycket. Men sen dess så har den vuxit till en riktigt bra och snygg lugn låt att koppla av till i sommarvärmen. Michael Learns To Rock är ett band som är lite underskattat. Visst har dom gjort en del slätstruket och intetsägande saker, men flera låtar är också riktiga poppärlor, som den gravt underskattade "25 minutes" två år senare.
B-sidan innehåller en lite tuffare låt som heter "African queen", som är helt OK, men inget man minns efteråt utan den drunknar verkligen i A-sidans starkare låt.





Lisa Nilsson - Varje gång jag ser dig
Lisa Nilsson, aktuell i årets "Så mycket bättre", var min favoritartist 1992 (ja, och är så än), hennes röst, Mauro Scoccos text, Johan Ekelunds ljud, ja, allt med Lisa älskade jag. Också är hon ju rasande snygg och charmig också. Så att det skulle komma en pigg popdänga lagom till sommaren som jag kunde spela på högsta volym i familjens sommarstuga var en välkommen present. "Varje gång jag ser dig" är för mig en av höjdarlåtarna det året och en låt som verkligen är en somrig poppärla som har allt, inklusive en spännande och kul text! Det här är nog den låt som kanske allra mest är studentminnen för mig!
Jag har ju skrivit om plattan "Himlen runt hörnet" i början av bloggens existens, men är ännu en kanonskiva som är sprängfylld med starka låtar.
B-sidan på singeln är dock föga överraskande, en instrumentalversion av låten. Men den är så maffig att det är kul att även bara höra på den magnifika ljudbilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...