expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 16 juni 2015

Magnus Härenstam - en komikerikon är borta!

Jag erkänner, det här var en av dom knepigare artiklarna att skriva. Hur ska jag skriva utan att snudda vid det jag redan har skrivit om och upprepa mig, samtidigt som jag verkligen vill hylla den här personen? Så om ni tycker att jag upprepar mig från när jag skrev om Magnus & Brasse när Brasse Brännström dog i augusti förra året så hoppas jag att ni har överseende med det. Det är lite svårt att skriva något om Magnus Härenstams produktioner utan att nämna Brasse. För mig var Magnus Härenstam en stor komiker och en av mina absoluta favoriter genom hela mitt liv, och nu är han inte längre med oss. Cancern tog honom till slut, 73 år gammal. Det känns overkligt! Magnus har alltid funnits på nåt sätt i medierna och på scenerna. Jag såg honom i "Fem myror", "Jeopardy", "Lagt kort ligger", "Fredrikssons fabrik", "Svenska Sesam" mm mm. Han fanns alltid med in i det sista och han var alltid lika glad och rolig! Jag tror det kommer framgå av texten att jag är ett stort fan av denne komiker!
Jag fick äran att se honom live på Tonhallen här i Sundsvall när han var en del av stand-up-turnén Big Comedy. Om man jämförde honom med dom andra som var där, Magnus Betnér, Adde Malmberg, Lennie Norman och David Batra så var han lite långsammare och äldre i sin humor utan att vara dålig, men jag är idag oerhört tacksam att jag fick chansen att se honom live!

Magnus Härenstam fick alltid spela den mer seriösa rollen i showerna och på scen medan Brasse var den naive slarvern, men om man ska tro hans sommarprogram från 2006, som jag plöjde igenom igår, så var det tvärtom privat. Vill man ha riktigt roliga minnen om practical jokes mellan skådespelare bakom scenen så rekommenderar jag att gå in på radiogodis.se och lyssna.
     Det jag gillade med Magnus var hans förmåga att plocka upp det som var aktuellt och trendigt och göra det på sitt eget sätt och driva med det på ett väldigt hjärtligt sätt. Han tog i och gnällde överdrivet med sin ljusa och härligt gnälliga röst och fick till poängerna på ett lysande sätt. Samtidigt så verkade han vara en väldigt trevlig och glad person med både hjärta och hjärna som alltid hade lätt till skratt.

När Brasse Brännström dog så skrev jag om skivan "Levande på Nya Bacchi", men det finns en annan skiva som är ännu mer förknippad med duon. På jobbet så brukar jag och några till där ofta prata och citera sketcher från den numera klassiska "Varning för barn" från 1976. Därför känns det helt rätt att skriva om den nu, även om det tog ett tag innan jag började gilla den. När jag var yngre och tittade på skivomslaget och två fullvuxna män som sitter vid ett vidrigt och skitigt bord och titeln är "Varning för barn" och där man sjunger om att ta sig ett glas och svära så fick jag bilden av att det var något liknande Eddie Meduzas snuskplattor.
Men självklart är "Varning för barn" ett humoristiskt mästerverk, inspelad på Restaurant Trägårn i Göteborg just 1976. Här är några av dom mest klassiska sketcherna som finns och där Magnus och Brasse ger allt.
Vi har "Svordomsvisan" där man på ett nytt sätt lär folk att skälla ut någon med orden:
"Bondlurk, läbbiga skurk,
ynkliga parasit!
Pottsork, snuskiga stork,

din ruttna rot, din fulla kork!"
Magnus briljerar som Hinke Berggren i klass 5 A som försöker hålla ett fackmöte för barn där han klagar på ett klassiskt Härenstam-sätt på hur barnen har det svårt idag.
"Vi dras med strejkbrytare i organisationen, och jag tänker du närmast på syrran!
Hur kan du gå ut med hunden och städa rummet under pågående konflikt?!
Jävla svartfot!"
Sen får vi förstås inte glömma mina två stora favoriter. Dels när två amatörer får i uppdrag att landa ett flygplan i "Flygkaptenerna", där vi får veta att "världen" inte har någon flygplats och att det pågår en tävling där vinnaren får komma fram och landa.
Men framför allt "Manuscensorerna", som kittlar dom lite förbjudna tankarna, där Magnus och Brasse fått i uppdrag att plocka bort all snusk och synd ur medierna och hittar dom mest underbara krystade sexanspelningarna.
"Varning för barn" har fullfart från början till slut och är en skrattfest av sällan skådat slag och innehåller varm och rolig satir på ett annorlunda sätt! Kanske en av dom bästa humorskivorna som givits ut! Dessutom finns den att se numera också. 
Jag fick i julklapp för fem år sen äran att få den utkomna dubbel-DVDn där "Varning för barn" är en av showerna ("Det är serverat" är den andra). Vilken helt fantastisk känsla att få se dessa sketcher man är uppväxt med framföras på scen! 

Självklart så går det inte att låta bli att nämna "Fem myror är fler än fyra elefanter". Alla dom tre som lärde

oss 70-talister att läsa och räkna är nu borta och dog också alla av cancer. Men då när det gick så var jag frälst i två barnprogram, dels "Fem myror" och dels den svenska versionen av "Sesame Street", "Svenska Sesam", båda innehållandes Magnus Härenstam. I den senare spelade han den spattige och hypernervöse "Dirren" som alltid slog sig och hans sekreterare Millejor (Lill Lindfors) fick sjunga "Tullelille"-sången för att det skulle bli bra igen.
Men ännu får jag förstås gåshud av nostalgi att höra "O-låten", "Internationella Igelkotten Ivar", "J-dans på Jussis Café" eller höra Magnus, Brasse och Eva tjafsa om huruvida man kan ha korv i julgrannen i "Finaste granen i stan". "Fem myror" tog en allvarlig sak och förvandlade det till lek och plötsligt gick det lättare att lära sig läsa och skriva!

Jag vet att det är fånigt att tacka döda kändisar, men jag skulle ändå med en liten tår vilja tacka Magnus Härenstam för det han gjort för svensk humor och underhållning! Sverige har blivit ett gladare land tack vare Magnus och Brasse. Dom må vara borta bägge två nu, men någonstans sitter dom väl förenade igen och gör practical jokes för varandra.

Precis som när jag skrev om Brasse så väljer jag tre klipp här med, två från plattan och en bonus. Dels "Barnombudsmannen" och dels "Flygkaptenerna", båda hämtade från DVD-utgåvan. Men som en liten bonus så finns hans standup från Big Comedy utlagd, så självklart vill jag låta Magnus Härenstam få full frihet alldeles själv där han berättar om hur det är att bli äldre.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...