expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 15 mars 2015

Thelma Houston - Any way you like it

2014 kommer som sagt att för mig bli ihåg kommet som året då mitt samlande av 70-talsmusik fick sitt definitiva genombrott och för att fira det så hade jag tänkt att bjuda på ett exempel. Av alla genrer 70-talet hade att bjuda på så finns det dock en som ligger mig allra närmast hjärtat, soulmusiken. 70-talets soulmusik är avslappnande, rytmiskt och gungande samt otroligt snyggt gjord! Ett bevis på det är denna platta med Thelma Houston, en av Motowns stora stjärnor under detta decennium och som jag upptäckte stort förra året. "Any way you like it" blev hennes stora kommersiella genombrott efter ett par mindre säljande plattor, mycket tack vare sin version av Harold Melvin & The Blue Notes då endast ett år gamla "Don't leave me this way". Hur många artister idag skulle komma på tanken att försöka få en karriär genom att göra cover på en hit som bara har ett år på nacken?
Det är egentligen hugget som stucket vilken av versionerna som är bäst, jag gillar dom bägge, för de är sjungna på så pass olika sätt. Harold Melvins mer smäktande kärleksversion eller Thelma Houstons discodänga. Däremot så har jag rätt svårt för The Communards version från 1985, en av få gånger där 80-talet får stå tillbaka, men jag har rätt svårt för Jimmy Sommervilles Musse Pigg-röst.

I somras, 2014, så gjorde jag en tripp till Gävle för att utforska den stan under en dag och kom hem med en samling skivor där övervägande var 70-talssoul. Denna resa kunde ni läsa om i en egen artikel förra sommaren. Bland annat så dök jag in på Myrorna i Gävle, som ligger väldigt centralt, mitt i centrum, och hittade där denna lilla pärla.

"Any way you like it" är en resa i både sköna discorytmer med blås och stråkar och underbara stämningsfyllda och romantiska ballader, med kanske mer fokus på det sistnämnda. Titelspåret, som inleder
plattan, rivstartar direkt! Det är otroligt snyggt och skönt och melodierna sitter där hela tiden! Bäst tycker jag att balladen "Don't make me pay (for another girl's mistake)" lyser, där Thelma verkligen lyckas få låten att verkligen vara medlidsam och smärtsam och man blir riktigt fastnaglad av engagemang för paret som i låten försöker tala ut om att lita på varandra.
Och på tal om snygga ballader, vad sägs om den sköna och tillbakalutande "Come to me", som gjord för trevliga myskvällar! Sen kan man digga loss igen till "Don't know why i love you" där stråkarna sitter helt perfekt!
"Any way you like it" är tidlös och vacker 70-talssoul med en fot i discovärlden och en fot i tillbakalutande och romantiska ballader sjungna på ett otroligt övertygande och snyggt sätt, men framför allt är det väldigt snyggt gjort!

Thelma Houston släpper fortfarande, 68 år gammal, låtar och den senaste var en EP som kom 2013. Vissa röster tystnar aldrig tack och lov. Thelma Houston är en sångerska som är ett bevis på hur mycket snyggare och skönare musiken var på 70-talet i jämförelse med mycket som kommer idag. Därför blir det hela tre låtar från denna platta. Dels "Don't leave me this way", här i en riktigt rolig och udda video där hon jammar loss i en gammal klassisk amerikansk skivbutik, dels den geniala "Don't make me pay (for another girl's mistake)" och dels titelspåret, "Any way you like it".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...