expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 10 mars 2015

The Armoury Show - Waiting for the floods

Jag känner att det var en halv evighet sen jag skrev om riktig engelsk new wave-rock så vad är bättre än att då skriva om ett band som väldigt många 80-talsfans helt glömt bort idag, kanske främst för att dom aldrig fick någon hit här i Sverige. Om jag säger The Armoury Show så kan alla som vet vilka det är räcka upp en hand. The Armoury Show är ett engelskt band som spelar energisk brittisk tidig 80-talsrock och som har den specielle sångaren Richard Jobson vid mikrofonen. Medlemmarna kom från punkbanden Skids och Magazine innan man slog sig ihop, inte som ett band först utan man skulle främst bli ett sorts musikerkollektiv, innan man övertalades att satsa fullt ut.

Jag upptäckte bandet första gången 1996 när jag hittade en inspelad kassett som innehöll den allra första Trackssändningen från september 1984, där låten "Castles in Spain" testades. Det tog några år, men snart växte låten till något riktigt spännande. Gitarren som går låten igenom ger en spännande ton i låten, produktionen är helskön och melodin är lysande!


Snart hittade jag även singeln "We can be brave again" och någon gång i det tidiga 00-talet denna enda platta som bandet släppte 1984. Gissa om jag var stolt, för jag förstod direkt att detta var en skiva jag inte skulle hitta varje dag direkt!

"Waiting for the floods" är aldrig tråkig utan det är ett skönt ös från början till slut, med en riktigt spännande och lite mystisk brittisk rockproduktion som är väldigt energisk och skön! Richard Jobson har kanske inte den mest perfekta sångrösten utan ibland kan hans lite gnällande ylande vara lite irriterande, men man vänjer sig rätt snart, för bandet är riktigt duktiga och bra musiker!
Förutom singlarna rekommenderas låten "The glory of love" varmt, liksom "Higher than the world" och den lugnare avslutande "Avalanche", som också ska ha hörts på gitarristen John McGeochs begravning, för mannen som spelade den sköna gitarrslingan på "Castles in Spain" avled mystiskt i sömnen 2004 och sörjdes av många brittiska indierockfans.

Bandet försökte komma tillbaka 1987 med nytt matrial och två singlar släpptes, men bandet splittrades innan en platta han komma ut och dom har sen dess aldrig återförenats utan The Armoury Show blev bara en platta lång. Ett sorgligt slut på ett band som hade potential att bli ett riktigt bra rockband, men som aldrig fick den uppmärksamhet man förtjänade. Richard Jobson blev filmmakare och TV-personlighet i brittisk TV.
Jag hittade dock en av dom två bortglömda singlarna från 1987, "Love in anger", och den ger vid handen att även om soundet blivit mycket mer melodiskt så hade ett eventuellt andra album blivit riktigt bra! Nu blev bandet istället ett minne från den engelska new wavevågens allra skönaste stunder!

Två spår bjuder jag på. Dels singeln "Castles in Spain" och dels låten "The glory of love", här i ett liveframträdande!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...