expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 3 mars 2015

Paul Hardcastle - Just for money

1963 skedde en av dom mest omskrivna kriminalfallen i historien. Ett tåg till London som innehöll en stor del med pengar rånades av ett gäng, som kom över pengar som idag skulle uppgå till 48 miljoner pund. Så småningom åkte skurkarna fast och dömdes till drygt 30 års fängelse vardera och dom sista av medlemmarna av ligan dog 2013. Detta rån har blivit offer för mängder av kulturella skapelser, böcker, filmer ("Buster" med Phil Collins) och till och med musik.

När Paul Hardcastle skulle försöka att följa upp sin jättehit "19" 1985 så var det här den låten som var självklar, eftersom den var den enda låten på hans självbetitlade debutplatta hade allt som "19" hade, alltså coola ljudeffekter och samplingar. Låten hette "Just for money" och var en låt om detta tågrån och hade som extra krydda deltagande av båda skådespelarna Sir Laurance Olivier och Bob Hoskins (som båda kan synas i videon också).
Jag tänkte berätta ett minne som visar på hur viktigt Tracks var på 80-talet för unga musikfreaks en lördageftermiddag. Förhoppningsvis känner flera av er som är i min ålder igen detta från egna radioupplevelser med detta program. Jag minns alltså när den här låten testades till just Tracks hösten 1985 och blev jublande lycklig, eftersom den precis som "19" innehöll så häftiga ljudeffekter. Jag hoppades på att låten skulle komma in så jag nästan blev blå, men visste att det inte skulle bli lätt, eftersom samtidigt i samma program testades också Falcos uppföljare till "Rock me Amadeus", "Vienna calling". Så när programmet efter gick och veckans högst placerade nykomling, "Veckans raket", skulle presenteras på tredje plats så höll jag tummarna krampaktigt, men fick till min besvikelse höra Kaj Kindvall säga:
"Vi ska ringa till Österrike..."
Falco! Paul Hardcastles låt kom inte in på trackslistan och därmed skulle jag inte få höra den i radio knappt mer! Besvikelsen var STOR, även om jag också gillade den österrikiske rapparens låt. Men vad gör det när jag långt senare kunde köpa singeln, vart minns jag inte, troligen Fyndlagret. Dessutom köpte jag som bekant också den helt perfekta plattan, som var en av dom allra första skivorna jag skrev om för 5 1/2 år sen och köpte för snart 30 år sen.

Men än idag tycker jag att "Just for money" är en riktigt passande uppföljare till "19" som på ett genialt sätt blandar en skön melodi, spännande och skön produktion och häftiga effekter. Det är en udda och fräck skapelse som precis som "19" stack ut enormt från det som gjordes. Däremot är det stora tågrånet kanske inte samma historiska händelse som Vietnamkriget och "Just for money" har inte samma tuggummirefräng som sitter som kola, som "19" hade, så idag kan jag förstå att den inte blev en hit. Men den är ändå, förutom en lysande låt, ett minne från mina första år som popnörd, när trackslistan betydde allt och var lika spännande som skid-VM i Falun och Charlotte Kalla!

B-sidan ska jag också lyfta upp, "Back in time". Den låter som den sista låten på Hardcastles platta som inte fick plats på den. Den är instrumental, men är en väldigt skön electrofunk låt som sitter helt perfekt! Så självklart så bjuder jag på både A och B-sida!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...