expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 5 februari 2015

Erroll Garner - en sällsynt och skön fransk dubbel-EP

Varför inte lite skön laid back pianojazz? Den här plattan var nära att komma in på listan över 2014 års skivfynd, men hamnade strax utanför. I januari 2014 gick jag på en loppis vi har här i stan som heter "Magasinet" och där lyckades jag hitta denna rätt sällsynta gamla franska utgåva av en dubbel-EP med pianisten Erroll Garner. Bara formatet, dubbel-EP, är inte vanlig i skivbackarna numera och framför allt om den är utgiven på 50-talet, som den här. Självklart blev jag jublande glad.

Erroll Garner är annars en pianist som jag har lite blandat förhållande till. Han är en kanonbra pianist, inget snack om saken, men det finns även dussinsamlingar på dussinsamlingar på dussinsamlingar på second hand-butikerna, alla med nyare inspelningar, och jag vill helst ha äldre inspelningar, vilket är betydligt svårare att hitta.
Denna dubbel-EP innehåller inspelningar från 1950 och 1951 och är egentligen utdrag ur en LP som kom 1954 på Columbia som heter "Gems". Inspelningarna är både med Garner solo och med trio, med John Simmons, bas, och Shadow Wilson, trummor.

Låtarna på denna dubbel-EP är:
(Skiva 1)
- I'm in the mood for love
- Play, piano, play
- Body and soul
- I cover the waterfront
(Skiva 2)
- Indiana
- The way you look tonight
- Spring is here
- When you're smiling
Dessa är spelade i en egen speciell stil signerad Garner, eller vad sägs om den galanta bluesversionen av balladen "Body and soul", som har en egen inledning. "Play, piano, play" är riktigt snygg och skön och "Spring is here" spelas på ett både elegant och dramatiskt sätt! Det är både nyskapande, speciellt och traditionellt på samma gång, precis som det ska vara! Men framför allt är det skönt och vackert och musik att luta sig tillbaka till. Detta är kanske dom bästa Erroll Garner-inspelningarna jag äger!

Jag väljer två spår från denna fina dubbel-EP. Båda är med trio, men lägg märke till hor John Simmons och Shadow Wilson i den första filmen, "I'm in the mood for love", ligger väldigt långt i bakgrunden och släpper fram Erroll Garner och hans piano i full frihet längst fram. Det andra spåret är "Body and soul".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...