expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 7 december 2014

China Crisis - Working with fire and steel - possible pop songs volume 2

Liverpool har haft ett stort inflytande på engelsk popmusik som bekant och under 80-talets första del så var det new wave-orten framför alla i England. Därifrån kom också OMD, A Flock Of Seagulls, Echo & The Bunnymen och Frankie Goes To Hollywood. Ett annat band från samma ort som var riktigt stora under samma era var China Crises, frontad den karaktäristiske sångaren Gary Daly. Daly och gitarristen Eddie Lundon är gamla barndomskamrater som endast var 17 år när bandet bildades. China Crises hörde jag talas om av och till under min barndom, men hörde aldrig någon riktig låt med dom förrän jag i ett Rakt Över Disc från 1985 hörde en kanonkul låt som hette "King in a katholic town" (som dock är från plattan efter, "Flaunt the imperfection"). Men jag tänkte sen inte mer på dom än att jag undrade om någon av medlemmarna var från Kina, eftersom Lundon såg lite asiatisk ut.

Men ett riktigt fan av bandet blev jag först 1994 när jag första gången hörde en av singlarna på detta album, en riktigt avkopplande och vacker låt som hette "Wishful thinking". Det här var så snyggt! Jag tror att jag 1998 hittade denna, deras andra platta, "Working with fire and steel - possible pop songs volume 2", på den i dag bortglömda skivaffären "Skivboden", som fanns ett kort tag i Sundsvall i slutet av 90-talet. Jag minns
dock när jag hörde på den första gången hur otroligt bra och snygg denna platta var och ännu är den ett stort mästerverk i 80-talets new wave-tid! Den är både relaxande och stilig, men samtidigt aldrig tråkig och med enormt snygga melodier! Produktionen, gjord av Mike Howlett, som låg bakom dom flesta new wave-band vid den här tiden, är svävande och luftig, men ändå med en jordnära synthljudbild som inte sällan lånar lite från andra kulturer. Sen ska jag kanske inte hylla Gary Daly som en skönsångare, men China Crisis vore inte så speciella om dom inte hade hans lite ljusa och nervösa röst.

Här finns många sköna 80-talsklassiker. "Wishful thinking" står då i en klass för sig, men lyssna gärna på den riktigt snygga flöjtinramningen i sydamerikansk stil i låten "Gates of door to door" eller den drivande popdängan "Animals in jungles". Balladen "Here comes a raincloud" är en riktigt skön låt, liksom den snygga och pigga singeln "Tragedy and mystery". Detta är en riktigt vacker platta som smälter i öronen och smeker som sammet.

China Crises finns än och har ännu Gary Daly och Eddie Lundon som mest framträdande medlemmar. Så sent som i år så kom nya plattan "Autumn in the neighbourhood" och första singeln "Everyone you know" är att rekommendera för alla som, liksom jag, gillade bandets bästa och lugnaste period under 80-talets början. En påminnelse om hur lysande och musikaliskt genialiska detta band var när dom gjorde sammetslen new wave-pop som var oemotståndlig och snygg!

Två låtar från den här plattan har jag valt, dels singeln "Wishful thinking" och låten "Animals in jungles", som är ett albumspår och inte har någon egen video.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...