expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 15 november 2014

Curiosity Killed The Cat - Ordinary day

Ibland kan en låt slå en i huvudet med en smäll när man hör den första gången och sen är den ens favoritlåt. Detta har hänt ett antal gånger och en av dom gångerna skedde våren 1987 när jag hörde på ett Tracks. Jag hade missat ett par program, vilket på den tiden var lika med en gigantisk katastrof för musiknörden Stafrin, och var därför inte så kunnig om vilka låtar som hade testats. Därför blev jag förvånad när det på listans 20:e plats plötsligt spelades en skön jazzfunklåt i samma stil som Level 42s låtar. Som ni trogna Skivguides-läsare vet är Level 42 en av mina absoluta favoritband från 80-talet. Låten skulle snart landa som nummer 11 på trackslistan, om någon undrar.

Det brittiska bandet hade det lite märkliga namnet Curiosity Killed The Cat och hade haft en mindre hit innan med låten "Down to earth", som passerat mig helt obemärkt. Men den här låten, "Ordinary day", gillade jag direkt för dess luftiga och jazzigt sköna produktion. Dessutom hade den en riktigt bra och svängig melodi som både var lätt, men samtidigt inte något som var så lätt att det var förutsägbart.

Fyra medlemmar ingick i Curiosity Killed The Cat, men i praktiken var det bara sångaren Ben Volpeliere-Pierrot, mannen med en baskerliknande fiskarmössa på alla bilderna, som syntes och hördes. Ben kanske inte hade den mest skönsjungande rösten på 80-talet, snarare så lät han lite småpackad, men den funkade ändå till det jazziga groovet.
Efter den här låten ingick bandet i min inspelningslista av band som jag absolut skulle spela in närhelst de spelades i radion, och det gällde självklart singeln även efter, en riktigt skön nymix av bandets allra första singel, "Misfit".

Den här singeln har jag haft i min ägo en lång tid, hur lång minns jag inte, men jag tror att den är köpt på Fyndlagret här i stan. B-sidan på "Ordinary day" innehas för övrigt av en instrumental funkjazzig låt som kanske inte har så mycket melodi, men som ändå är riktigt skönt gungande, "Bullet".
Jag ska inte orda så mycket om bandets öden och äventyr sen, eftersom jag hoppas kunna skriva om ett helt album med bandet så småningom, men "Ordinary day" kan vi ju spela i alla fall. Någon originalvideo har jag inte hitta, men det går ju lika bra med en livupptagning från holländska programmet Toppop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...