expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 26 oktober 2014

Sailor - A glass of champagne

Det är kul att gå på loppisar och hitta små godsaker på singel! Nu i helgen gick jag på en second hand-affär som heter "Magasinet" och som är det ställe i Sundsvall som har mest antal backar med skivor just nu. Det blev lite fynd som jag hoppas kunna återkomma till någon dag om jag skriver om någon av skivorna (eller så kan ni kolla mitt senaste vinyl update på min youtube kanal). Men en liten pärla som jag blev glad över var den bortglömda hiten av ett band som i mångas ögon räknas som ett one-hit-wonder, även om dom hade en mindre hit efteråt med "Girls, girls, girls". Det engelska bandet heter Sailor med sångaren Georg Kajanus och 1976 så fick dom en hit med den lite lätta och poppiga låten "A glass of champagne". Det var en liten lättsam och mysig poplåt som inte gjorde en fluga förnär och vars instrumentaldel efter refrängen är riktigt kul! Låten blev en stor hit i England där den nådde andra platsen på englandslistan och blev sen en liten kulthit för många. Men jag gillar den bubbliga och trevliga stämningen i låten och den trevliga produktionen. Sen måste man ju älska Kajanus urbrittiska accent när han sjunger ordet "Champagne".

Däremot så var det inte Sailors version som var min entré till låten utan 1990 så gjordes den i en mer dansant coverversion med Trance Dance, år innan jag hade hört originalet. Det var sista andetaget för det bandet innan man lades på is. Här vill jag egentligen inte jämföra kvalitén på dom båda versionerna, dom är bra på olika sätt i och med att dom kommer från två olika tidsåldrar.

Sailors saga blev inte så kul sen för efter att George Kajanus och trummisen Grant Serpell hoppade av bandet 1979 så blev det stiltje. Mannen i vitt med slokhatten och kostymen på omslaget, Henry Marsch, samt mannen som är klädd som en brittisk bonde, Phil Pickett, drev bandet vidare, men någon ny platta kom inte förrän 1989 då Kajanus klev på igen. Bandet finns än, om än med Pickett och Marsch som enda originalmedlemmarna.

B-sidan på "A glass of champagne" är en kul liten sak som på ett roligt sätt blandar en touch av irländsk folkmusik med latinamerikanska rytmer, en låt som heter "Panama" och som också tål att lyssnas på! Så därför är det rätt självklart att jag bjuder på bägge låtarna, inte minst då båda finns med liveframträdanden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...