expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 3 september 2014

Sommarspecial ´00: Melanie C - I turn to you

Det är dags att knyta ihop denna serie med klassiska sommarhits under 16 års tid. Någon kanske undrar om det kommer något nytt som sammanfattar 2001 till 2014 och det kan jag säga att det inte gör, eftersom sommarhitsen av idag inte alls är i närheten av så roliga som förr. Det som jag klassar som sommarhits, låtar som skriker sommar, med refränger som sitter som ett knytnävsslag och med lättsamma produktioner som sitter som tuggummi, dom låtar som var självskrivna på Sommartoppen, är borta. Dessutom är, som bekant, mitt intresse för musikbranschen av idag lika med noll. Men det var gränsfall vad gällande år 2000. Sommaren 2000 är för mig filmsommaren. Jag hade fått en videokamera och ägnade semestern till att filma sommarlandskap och åka till Stockholm och filma. Det var en riktigt skön sommar, vill jag minnas. Men däremot så var det en annan sak vad gällde musiken. Redan här började jag tappa intresset när Sommartoppen fylldes med hiphop eller partymusik av modellen Thomas Rusiak "Hiphoper", Eminems "The real slim shady" och Red Hot Chili Peppers "Californication", låtar som jag ser noll sommar i och som jag hatade. Jag lyssnade massivt på trance och vocal trance detta år och blev jublande lycklig endast åt en låt, Melanie Cs "I turn to you".

Jag ska nu erkänna en sak som inte höjer hippstatusen på mig, men det kan jag ta. Jag står för att jag gillar faktiskt mycket av Spice Girls musik. Det finns en charm och ett underhållningsvärde i tjejernas musik och dessutom är det snyggt producerat med snygga melodier. Jag är lite svag för tjejpop. Sen kanske jag inte bryr mig alls om deras Girl Power-gimmick eller deras scenshower, men musiken är pigg. Men 2000 så splittrades gruppen och Melanie C fick en stor framgång med sin soloskiva. Den skivan tyckte jag då var OK, varken mer eller mindre, men till singel mixades den kommande singeln "I turn to you" om av den amerikanske producenten Hex Hector och fick en ursnygg eurotranceljudbild som jag smälte direkt för och det blev att springa till Åhléns och köpa singeln. Det var enormt skön sommardansmusik och den, samt Bon Jovis "It's my life", lite räddade sommaren för mig musikaliskt. Men jag prenumererade på Mr Musics dansserie Maximum Dance detta år och fick ny och fräsch trancemusik i brevlådan varje månad så jag brydde mig inte så mycket om det så mycket trots allt. Dessa skivor samt Mel C-låten vevades på hög volym i min portabla CD-spelare hela sensommaren.

Man har givit ut en väldigt massa utgåvor av denna singel, både på vinyl, engelsk utgåva, australiensisk utgåva och allmän europeisk utgåva och den jag har är den europeiska 2-spårsversionen, där andraspåret befolkas av en 8 minuter lång seg clubmix av svenske Stonebridge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...