expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 3 augusti 2014

Sommarspecial '93: The Hooters - Boys will be boys

Jag tänkte skriva om en fullängsskiva snart, men jag betar av en sommarhit till först. Mitt mål var att försöka ta andra låtar än de som jag skrev om i de andra sommarspecialartiklarna. Bryan Ferry gjorde jag ett undantag för, men här blev jag satt på pottan (jag skrev om denna låt lite grann 2011) eftersom 1993 var ett år då jag tyckte (och tycker) att det kom enormt mycket skräp på sommaren. Kanske för att jag inte är någon rocknisse. Minns ni vad som spelades? Seg och hemsk grungerock med Stone Temple Pilot ("Plush"), vidrig och skrikig rocksaga i Green Jellys "Three little pigs", den gravt överskattade Janis Joplin-kopian "What's up" med 4 Non Blondes och mer grunge i den uttjatade och urtråkiga Spin Doctors "Two princess". Ja, också Culture Beat "Mr Vain", som jag aldrig förstod storheten med. Jag hade här i praktiken fyra låtar att välja på. Två av låtarna satte skivbolagen stopp för eftersom man icke fick visa videon/låten på nåt annat ställe än på Youtube om man bodde i vissa länder, en annan låt är med ett band jag skrivit nog så mycket om (Pet Shop Boys), också då den låten jag redan nämnt. Men faktum kvarstår likväl, 1993 var ett uselt sommarmusikår och det fanns i egentligen bara en låt som jag såg som det årets stora sommarfavorit; The Hooters "Boys will be boys"! Hooters platta "One way home" skrev jag om i bloggens barndom och när den här låten kom så var intresset hemma i USA rätt svalt. Men här i Sverige var den helt rätt för Sommartoppen och festivalerna, med rockiga gitarrer, fiol, dragspel och folkmusikstil, och det gav Eric Bazilian och sina mannar sin största singelhit i Sverige.

Som Hooters-fan redan då så blev jag förstås jätteglad när dom entrade Sommartoppen och i vår sommarstuga skrek jag rakt ut av glädje när den två veckor senare vandrade upp till listans första plats, varpå det blev en liten sport att varje vecka med spänning följa sommarens enda riktiga favorit på listan. Tänk att så lite kan glädja en människa på sommaren! Fast detta var ju då en regnig sommar då inte mycket fanns att göra eller glädjas åt så jag vevade "Boys will be boys" hela sommaren från radio och kassett och hade den som mitt stora glädjeämne och tröst! För visst är den en riktigt röjig, gungande och skön sommarhit som hittar det där lite speciella och charmiga med sina fioler och dragspel och en Cyndi Lauper i bästa form som duetterar i skymundan. Medan all annan rock på listan bara var deprimerande och flummig så stack den ut som ett glatt och piggt inslag i den ofta så grå semestern.

Andra spåret på CD-singeln heter "All around the place" och finns, precis som "Boys will be boys", också på Hooters platta "Out of body". Ett helt OK albumspår med en allsångsvänlig refräng och mycket fioler och mandoliner! Tredje spåret "Thing of beauty" däremot är helt nytt och en riktigt bra rocklåt med Gyllene Tider-orgel i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...