expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 19 juni 2014

Stafrins Skivguide fyller 5 år!

Jag satt en dag 2009 och funderade på att jag ville göra något roligt med mina skivor. Jag hade redan Retrogalaxen där jag recenserade skivor, men det är ju inte en normal skivsida utan en nostalgisida om 80-talet, och jag hade Stafrins Spaning, en samhällskritisk blogg. Men jag ville skriva om musik och skivor ordentligt och bara ha något för det. Sen var ju frågan om jag skulle kunna hålla två bloggar och en hemsida igång samtidigt, men med tanken "går det så går det" så startade jag denna Stafrins Skivguide. Idag (eller snarare för fyra dar sen) så fyllde Stafrins Skivguide fem år, vilket jag, om jag ska vara ärlig, inte riktigt trodde på när jag startade den. Men här är jag nu och den är mer aktiv än någonsin och mer aktiv än någon av mina andra projekt på webben. Lite mer än 200 inlägg har jag totalt skrivit. Jag vet att det finns dom som skrivit ännu mer, men det har inte funnits tid, men det har dom senaste åren blivit en ökning av antalet skivor per år.

På denna sida har jag så matat med skivor av alla möjliga slag. En del kanske tycker att det är väldigt tvära kast mellan allt från synthpop från 80-talet, eurodisco och britpop från 90-talet, jazz från 40-talet (varav flera på 78-varvsskivor), Hootenanny Singers och nu senast Sten-Åke Cederhök. Men det är det som är lite av idén med bloggen, att det ska finnas nåt för många smaker och att man i listan till höger ska kunna leta sig fram till den musikstil som passar en själv bäst! Däremellan har jag rapporterat från skivmässor här i Sundsvall och skivresor till Stockholm, samt listat dom 50 bästa låtarna under 2000-talet!

Bloggen har ändrat utseende lite sen starten. Jag antar att ni minns min lite amatörmässiga första logotype:
                         
Den vita bakgrunden har nu också bytts ut mot en flashigare och roligare bakgrundsbild.
Nya genrer har tillkommit och 2012 började jag lägga ut Youtubefilmer till nästan alla skivor som smakprov.
Förra året så la jag till riktiga etiketter och den långa länklistan ni ser bredvid och jag försöker även publicera länkar till nya intressanta skivbloggar som jag hittar på nätet. Dessutom så kan ni nu också se filmer där jag på engelska visar skivor för Youtubes Vinyl Community. Bloggen har alltså växt och ändrat form en del sen starten för fem år sen och förhoppningsvis kommer den att fortsätta utvecklas och frodas dom kommande fem åren! Med risk att låta lite väl högtidlig så skulle jag vilja tacka alla som besökt sidan och läst min texter och alla som kommenterat och/eller mailat. Det är ni och musikintresset som är energin till bloggen! Så glad midsommar på alla och mot nya skivmål i ytterligare fem år...

Som ett sorts firande, både av bloggens fem år och midsommar, hade jag tänkt att visa lite skivomslag, med tillhörande länk till texterna, på några skivor som jag har skrivit om under dessa fem år. Samt att Stevie Wonder ska få sjunga "Happy birthday" i en liveupptagning från Nelson Mandela Day 2009!
 
    Scritti Politti - Cupid & Psyche '85      Sandra - Mirrors
 
     Alphaville - Forever young                  Fake - New art

Gerry Mulligan/Lee Konitz - Revelation  Lennie Tristano - Subconcious Lee/Judy

  Quincy Jones - Quincy's home again     Miles Davis - Birth of the cool

Leena Skoog/Anders Näslund - Je t'aime  Janne Berlin - Gröna gubbar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...