expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 19 maj 2014

Artie Shaw - The Complete Artie Shaw Volume 7/1939-1945 Retrospective

Det var väldigt länge sen jag skrev om riktigt gammal jazz så jag tänkte jag skulle passa på och göra det nu. Detta är både en hyllning till en bra skiva som hängt med mig ända sen gymnasiet och ett intressant skivbolag som har släppt spännande jazzplattor. Skivbolaget i det här fallet är egentligen en underavdelning till RCA Victor och har funnits ända sen 1932. Det heter Bluebird och var tänkt som RCAs lågbudgetmärke för billigare skivor. Företaget hade andra lågbudgetmärken också som Electradisk och Sunrise, men båda togs ur marknaden 1934 och Bluebird blev RCAs enda märke i sitt slag. Under 30-talet så gav man ut både egna skivor i de mest skiftande genrer, jazz, gospel, blues, country, men återutgav också mycket som tidigare var utgivna på RCAs huvudmärke Victor. Ett par av Bluebirds största artister var Artie Shaw och Glenn Miller och man lyckades bra att konkurrera med dom andra bolagen, Decca och ARC (American Record Company) med populära återutgivningar ända fram till andra världskrigets slut då RCA la ner Bluebird och alla artister flyttades över till huvudmärket Victor.
Under 50-talet tog man upp Bluebird igen för ytterligare återutgivningar och under 70-talet satsade man på att ge ut diverse dubbel-LPs med dom största jazznamnen, och det är en av dessa som jag hade tänkt att skriva om här. För dom som undrar så finns Bluebird tydligen ännu, numera dock under Sonys vingar. Men denna Bluebird-bolag ska inte förväxlas med funkbolaget från 70-talet.

Nu när ni vet förutsättningarna för denna skiva så kanske det vore på plats med lite fakta kring den musiker som jag tänkt skriva om, klarinettisten Artie Shaw, som är en av storbandsjazzens giganter under swingeran. Artie Shaw hette egentligen Arthur Jacob Arshawsky och är född i en judisk familj. Det är väldigt lätt att hitta Artie Shaw-plattor på second hand-affärer, inte minst bland 78-varvsskivorna. Men den här samlingen, "The Complete Artie Shaw Volume 7/1939-1945 Retrospective" är riktigt speciell för den innehåller så otroligt
mycket av det bästa, utom dom mest kända och sönderspelade låtarna, som dom flesta av Bluebirds fantastiska utgåvor. Jag tror absolut att vi klarade oss utan ännu en samling med "Begin the beguin" och "I get a kick out of you" och får nu istället en samling med mycket sällan spelat med Shaw! Artie Shaw är ingen stor solist, men ändå en riktigt bra sådan. Men vid samma tid så var också Benny Goodman stor och som solist har Shaw alltid hamnat i skymundan av Goodman. Men Shaw sa själv en gång lagom kaxigt:
"Goodman played clarinet. I played music."
Det är alltså som hans egenskap av ledare för en av dom mest populära och svängande storbanden han har blivit ihågkommen för eftervärlden. Tyvärr så ska han privat ha varit en riktig elak och grym person som drev sina hustrur till nervsammanbrott, men han levde längre än många av hans konkurrenter från den tiden och dog så sent som 2004 och hade då varit pensionerad, eller deltidspensionerad, sen 50-talet.

Den här skivan köptes under gymnasiet på den idag legendariska skivaffären "Förlorade favoriter" i Sundsvall och jag minns glädjen av att ha den, trots att den också är, som ni säkert ser, en cut-out. Just då, under den fattiga tid då man hade studiebidrag så hade jag svårigheter att hitta bra äldre jazz tämligen billigt på vinyl och att hitta en fin hel dubbel-LP var stort då. Samlingen är verkligen riktigt bra och kanske den bästa av dom Bluebird-utgåvor jag har. Här bjuds vi på storbandsswing av allra finaste märke med titlar som "Soon", "Natch", "The maid with the flaccid air" och "They didn't believe me", titlar man inte ser varje dag på jazzskivorna. Men också klassiska evergreens som "Someone to watch over me", "I can't get started with you", "Summertime" och "Our love is here to stay". Men det allra roligaste tycker jag att vi får många låtar gjorda av bandets småbandsgrupp, The Gramercy Five, som är väldigt svåra att hitta på platta idag. The Gramercy Five bjuder på lysande småbandsswing där man har så udda instrument inom jazzen på den tiden som cembalo och elgitarr. "Hop, skip and jump" är en lysande låt jag fick kopierad åt mig redan som ung jazzfreak på 80-talet och som har följt mig sen dess och gissa om jag var lycklig när jag såg att den också fanns här! Denna lilla grupp bjuder också på titlar som "Scuttlebutt" och "Mysterioso".

Artie Shaw var en storbandsledare som stack ut från de normala storbanden på 30- och 40-talet genom att ha en orkester som var så välorganiserad och sammansvetsad som få och där igenom bjöd på stort och härligt sväng! Därför lyfter jag också på hatten för Bluebird och dessa fantastiska återutgivningar som ger oss chansen att upptäcka nya och mindre vanliga verk från dessa jazzlegender!

Eftersom det är ett dubbelalbum så har jag valt tre låtar att representera denna samling. Två med storband, den inledande "Soon" och den lite mer speciella "The maid with the flaccid hair", samt en låt med The Gramercy Five och vad passar bättre då än "Hop, skip and jump" förstås, som dock har vanligt piano och inte cembalo!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...