expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 26 april 2014

Strul, 70-tal och singlar i trevlig skivmässa

Åter igen har det varit högtiden för oss skivsamlare här i Sundsvall, skivmässa våren 2014 som åter höll till på klubben Pipelines lokaler. I år hade dom faktiskt fått öppna den lilla lokalen mot gatan för att få plats med fler utställare och det var ju positivt. Jag fick dock känslan att det var mindre kunder, åtminstone om man jämför med i höstas, men en tjuvlyssning på snacket gav vid handen att man inte var så missnöjd bland arrangörerna ändå. Bland utbudet så fanns det tyvärr fler som försökte kränga loppisdynga för överpriser, samt dessa hårdrockssäljare med dyra skivor som jag inte alls är intresserad av. Variationen var inte så stor när det gällde musikstilarna som såldes. Men likväl en trevlig mässa med betydligt mer fynd än i höstas, men så hade jag medvetet dragit åt handbromsen då också.

För min del blev det en mässa fylld med singlar och 70-talsplattor. En säljare från stockholmsaffären Record Hunter hade lagt ut en hel hög med trevliga vinylsinglar till billigt pris och bland dessa fanns mycket roligt. Så håll i hatten nu när jag rabblar:
- Två trevliga Ultravox-singlar, "Hymn" och "Love's great adventure".
- Aztec Camera "How men are"
- Japan "Visions of China"
- Glasstiger, rockbandet från Kanada, "Don't forget me (when i'm gone)"
- Eldkvarn "Min brud", producerad av Mauro Scocco
- Peter LeMarc "Little Willie John"
- Johan Kinde "Hon dansade en sommar", inte hans bästa, men dock Kinde.
- Simple Minds "Sweat in bullet", dubbel-singel!
- Lasse Lindbom Band "Stanna i natt"
- Nils Lofgren "Secrets in the street"
- Pretenders "Back on the chain gang"
- Lili & Sussie "Sommar i natt"
- Bjorn Again "Erasure-ish", som är ett svar på Erasures "Abba-esque", gjord av ABBA-kopiorna.
- Benny Carter And His Orchestra "Swing it", en trevlig storbands-EP!
- Artie Shaw & His Orchestra "Summit ridge drive", mer storbandsjazz, men även en låt med Artie Shaws mindre vanliga småband The Gramercy Five, och på tal om dom så hittade jag dessutom en hel EP med det trevliga lilla bandet.
- Stan Getz & Charlie Byrd "Jazz Samba", jag har en LP med Stan Getz och Charlie Byrds experimenterande med brasiliansk musik och nu blev det en singel från samma platta.

Men det var alltså en mässa fylld med trevlig 70-talsmusik och just nu så spelas en trevlig skiva med Hall & Oates från 1976, "Bigger than both of us", som jag köpte här. En trevlig platta med både laid back och avkopplande soul och snabbare poplåtar med lite tuffare gitarrer.
Mer soul, Jackson 5 och deras "Skywriter" från 1973, en platta som inte alls blev någon succé och ser Michael Jackson lite sur ut på skivomslaget så beror det på att han och bröderna nu hade hamnat på kant om bandets utveckling vilket märktes mer än man ville. Men på denna platta så märker man klarast att
bröderna kommit i målbrottet mer än förut.
En Princeskiva som jag inte hade förut var hans "Lovesexy" från 1988. Jag måste ju berömma Prince för modet att i överhuvudtaget acceptera detta märkliga skivomslag.
En väldigt intressant skiva är Adam Ants platta från 1983, "Strip", där myran jobbar med två rätt oväntade namn. Dels producerar Phil Collins två låtar, men resten av plattan är mixad av ingen mindre än vår svenske Michael B Tretow!
Mer 70-talssoul i form av Rufus, som jag också köpte i höstas fast då med Chaka Khan vid micken. Den här plattan, "Numbers" från 1979, är det första albumet utan den mer berömda sångerskan och det märktes på försäljningen av denna platta som inte alls nådde samma nivåer till en början.

Också har jag sparat höjdarna till sist! Jag köpte en skiva med ett band som är rätt svår att hitta plattor med, Kajsa Grytts band Tant Strul, passande nu när Kajsa Grytt ska i TV-rutan igen och vara med i "Så mycket bättre". Denna självbetitlade platta från 1982 var verkligen välkommen då jag sen länge gillat Tant Strul, men inte lyckats hitta plattor med bandet, mer än en liten singel!
Ännu mer efter längtad var en singel som jag hörde i Tracks hösten 1985 då den testades, men aldrig kom in. Jag lyckades få en liveinspelning på kassett av låten från ett Metropol från Åre Fjällby under vintern 1986. Men att hitta låten i någon fysisk form var som förgjort, då den inte finns på annat än ett antikt Greatest Hits-album från 1985. Jag talar då om Lolita Pops "2000 år" som jag efter snart 30 år till sist har hittat på singel!

Så till tonerna av skivan med Rufus som jag nu har lagt på, som är riktigt riktigt bra så kan jag summera med att jag har haft en riktigt trevlig mässa. Men till höstmässan vore det kul med flera besökare och mindre
av dessa som tror det är OK att komma på en skivmässa och sälja slitna loppisplattor för 25 kronor, eller, som en säljare, dra med sig en stor hög hyfsade skivor och sätta ett pris "mellan 30 och 50 kronor och man få fråga säljaren om exakt pris". Sätt ett pris och håll dig till det, annars framstår man som rätt oseriös om man ska hålla köparen på halster om vad man vill ha för skivan. Men åter hatten av för Thomas Lundmark på Pipeline för hans engagemang för denna mässa, som är allt viktigare nu när ingen riktig affär finns i stan.

Tre låtar får representera denna mässa. Självklart Lolita Pop och "2000 år", här med dess officiella video och allt! Sen ett spår från Tant Struls platta från 1983 i form av låten "Vågar du va ensam".
Dessutom lite 70-tal med Hall & Oates och "Rich girl" från ""Bigger than both of us", här i en liveinspelning från 1977.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...