expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 7 april 2014

Singeltipsets Eurovision Special III

I min vandring i melodifestivalens värld har jag nu kommit till 60-talet då dramatiska ballader var på modet i eurovisionsfinalen och detta smittade förstås också av sig på de svenska bidragen en del, men så fanns det undantag också där det skulle vara glatt och piggt. Jag hade tänkt att här presentera tre svenska vinnare från 60-talets schlagerfestival som alla tävlat i den stora europafinalen, alla i rätt olika stil. Ja, det står en del om en svensk tvåa också, men det är rätt naturligt då den ligger på samma EP som en av vinnarna.

Östen Warnerbring - Som en dröm (1967)
Detta år var det ingen ordning på deltagarna i tävlingen. Vissa artister, Östen Warnerbring, Towa Carson och Ann-Louise Hansson, sjöng två låtar och dom andra sjöng en låt var. Jag gissar att det hade blivit ramaskri om samma gjorts idag. Östen Warnerbring var ett stort namn inom svensk musik då och hans båda låtar hamnade överst i toppen. Den här EPn som jag har innehåller tursamt nog båda dom låtarna, samt också en svensk version av det italienska bidraget "Non pensare a me". Den här skivversionen är alltså utgiven långt efter tävlingen.
Östens andra bidrag, "En vals fan", är riktigt intressant eftersom den är skriven av i detta sammanhang överraskande duon Hasse & Tage, som från början ville att låten skulle göras i duett mellan Östen och Margaretha Krook. Men SVT hade makt redan då på vilka som skulle få vara med och satte sig emot idén.
Jag måste medge att låten är riktigt bra som låt, men är egentligen för mycket jazz för att platsa i denna tävling. Troligen tyckte juryn det också och skickade iväg den mollaktiga balladen "Som en dröm istället" till Wien istället. Men visst är "Som en dröm" en riktigt vacker schlagerballad med både stämning, stråkar och mäktig produktion. Ett klassiskt schlagerörhänge från 60-talet som är både stort och avkopplande.
I Wien gick det dock så där bra och Östen hamnade på delad 8:e plats efter barfota-Sandy Shaw.



-----------------------------------------------------------
Claes-Göran Hederström - Det börjar verka kärlek, banne mej (1968)
Danderyd-sångaren Claes-Göran Hederström hade gjort sin TV-debut knappt ett år innan och var väldigt grön i branschen när Peter Himmelstrand skrev denna nu klassiska dänga med sin text hur kärleken kan för ändra en människas karaktär. Någonstans gillar jag texten just för att den i sitt berättande är så tidstypisk och lite kultig. Jag gillar framför allt:
"I går kväll gick jag med dej på en snyftare
Fast jag ville gå på pang-pang
Och se’n satt jag och hörde på en stråkkvartett
Jag som bara gillar dang-dang"

"Opposites attract" kan man verkligen säga. Dessutom är väl "dang-dang" ett ganska intressant och ovanligt ord i svensk populärmusik.
Låten har med åren blivit en klassiker som med råge överlevt tävlingen och introt på låten är numera legendariskt. På den tiden var låten rätt vågad i tävlingen eftersom den var mer poppig än de andra vinnarna och på Svensktoppen åkte upp i toppen direkt och snabbt ut igen efter bara någon månad.
I eurovisionsfinalen så hamnade den på en hygglig femte plats efter segrande Spanien.
Claes-Göran hade några mindre hits till, men klassas nästan som en "One-hit-wonder" idag, men sjunger ännu låten då och då.


-----------------------------------------------------------
Tommy Körberg - Judy min vän/Dear Mr Jones (1969)
Tävlingen höll 1969 aldrig på att bli av eftersom man in i det sista ville bojkotta eurovisionsfinalen i Spanien på grund av General Francos diktatur. Men till sist så blev det ändå av och ett starkt startfält stälde upp. Lite intressant var att tvåan i tävlingen, Jan Malmsjös "Hej clown" hade kunnat få en annan sångare om den hade vunnit, eftersom Malmsjö redan tidigt annonserat att han inte hade tid med finalen i Madrid.
"Judy min vän" är en låt som jag alltid gillat, just för att den är enormt snygg i sin produktion, text och melodi, samt att Tommy Körberg sjunger den otroligt snyggt! Orkesterarrangemanget av Lars Samuelsson är riktigt häftigt. Därför är det lite kul att presentera inte bara den svenska versionen, utan också den engelska version "Dear Mr Jones". Självklart hittar ni videor med båda versionerna nedanför!
Tommy hamnde oförtjänt långt ner i eurovisionsfinalen, på delad niondeplats, en bra bit från det kaos som var i toppen med hela fyra vinnare samtidigt. Därefter var Körberg inte med i tävlingen förrän 1987 och "Stad i ljus".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...