expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 16 april 2014

Sandra - Mirrors

Jag lovade när jag skrev om Sandras "Into a secret land" att jag också skulle skriva om skivan som förbigick den, en skiva som jag rankar som en av dom bästa plattorna någonsin. Skivan heter "Mirrors" och kom 1986. I min ägo har den varit sen runt 1991 då jag köpte den på Fyndlagret. Försäljningsmässigt fick dock singlarna från plattan en riktigt trög start och om man ser till trackslistan så blev det bottenplaceringar på listan genom hela 1986 och ett par singlar (varav en från debuten "The long play") missade även listan. Men 1987 släpptes balladen "Loreen" som singel och den blev till sist en riktigt stor hit, vilket pushade plattan än mer.

"Mirrors" har åter förstås Michael Cretu som producent, men till skillnad mot "Into a secret land" även Armand Volker, som också gav tyska bandet Münchener Freiheit sitt karaktäristiska sound. Det är alltså två klassiska och fantastiska 80-talsproducenter i samarbete! Produktionen är alltså helt fantastisk och är både svävande och vacker, men samtidigt poppig, snygg och väldigt hitmässig. Om jag ska fortsätta att jämföra
med "Into a secret land" så är låtarna på "Mirrors" omedelbarare och mer hitmässiga. Jag tror inte det finns en enda låt som inte skulle kunna tjäna som singel och samtliga nio låtar är svävande popdanspärlor med melodier som sitter som gjuten och som är ljuvligt sjungna av en otroligt vacker och ljus sångröst!
Lyssna bara på "You'll be mine", "Two lovers tonight" och framför allt "Mirror of love", som kanske är min favorit bland plattans låtar där Sandra och Hubert Kah snyggt duetterar i refrängen. Bland singlarna så är "Hi! Hi! Hi" (en av låtarna som missade trackslistan) sorgligt bortglömd och "Midnight man" börjar lite piggt poppigt för att blomma ut i en danskaskad i refrängen. Och jag för ju inte glömma "Innocent love", som jag lyssnade på nästan oavbrutet under en period på högstadiet.

Det är mycket sällan som man ger den europeiska dansmusiken under 80-talet den uppskattning den förtjänar och det är sällan en platta i den genren finns med på någon lista över de bästa plattorna någonsin. Men jag skäms inte. Detta är en både vacker och häftig platta som jag har älskat sen första spelningen. Sandra sjunger som allra bäst och Michael Cretus produktion är helgjuten! Sandra som artist förtjänar att lyftas upp mer och uppmärksammas för hon har en fantastisk sångröst.

Tre låtar har jag valt från denna, då den är en av mina absoluta favoriter. Dels "You'll  be mine" och "Mirror of love", som bara har ljud då dessa är albumspår, och dels "Innocent love".





2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...