expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 8 februari 2014

Soundtrack - Ruthless people

Filmmusik är en genre jag känner att jag behandlat lite styvmoderligt.Jag har köpt några, men aldrig riktigt brytt mig om dom eller samlat med någon större passion. Men helt klart så finns det en underbar charm att få ha musiken från en film man gillat skarpt och vill minnas på skiva!

Det finns egentligen två sorters filmmusikskivor, beroende på filmens art förstås, antingen de som innehåller rena hits från filmen. Dessa soundtracks kan ses som rena samlingsalbum. Förhoppningsvis finns det några till filmen nyskrivna låtar av vissa artister.
Eller så innehåller de finstämd bakgrundsmusik ur filmen, så man riktigt ska kunna känna stämningen av filmen, ungefär som James Bond-soundtracken. Just James Bond-musiken är den filmmusik som jag helst samlar på och någon dag hoppas jag kunna skriva om något James Bond-album, men idag blir det filmmusik från den första sorten. I det här fallet är det ingen nackdel eftersom det är ett riktigt bra album! Filmen däremot blev väl ingen monstruös kassasuccé när den kom 1986, "Ruthless people" (eller "Hjärtlösa typer", som den översatter till då. Ljuva tider, när man översatte filmtitlar till nåt svenskt och man stillsamt fick
acceptera det mest töntigaste namnförslaget som fanns). I USA fick denna svarta komedi ett bra mottagande av kritikerna och sågs av riktigt många, medan den i Sverige passerade rätt obemärkt förbi, i alla fall av publiken. Det gäller mig med, för jag har inte heller sett rullen, men det handlar kortfattat om det rika paret Danny DeVito och Bette Midler, där hon kidnappas och DeVito snarast är glad åt att bli av med henne. Den är skapad av Jim Abrahams, David Zucker och Jerry Zucker, som också ligger bakom udda komedier som "Nakna pistolen" och "Hot shots".

Till filmmusiken så anlitades en lång rad av den amerikanska artisteliten, eller vad sägs om Mick Jagger, Luther Vandross, Billy Joel, Paul Young, Dan Hartman, Kool & The Gang och Bruce Springsteen. Jag köpte dock soundtracket trots att jag, som sagt, aldrig sett rullen och köpte den på Fyndlagret för ca 10 år sen. Men däremot hade jag hört flera av låtarna i min barndom i radio och hade sen länge velat ha tag på dom, utan att lyckas. Billy Joels snabba poplåt "Modern woman" spelades i Tracks och Kool & The Gangs underbart skönfunkiga "Dance champion" hördes i Kulan I Luften. Kool & The Gang är inget band jag lyssnar jätteflitigt på, jag kan tycka att dom är mer fånig sönderspelad partymusik ibland än bra soulmusik, men balladen "Cherish" är en riktig barndomsklassiker och denna låt försökte jag hitta i flera års tid. Men hur mycket jag än tittade bland Kool & The Gang-samlingarna så lyste den med sin frånvaro till dess att jag köpte detta album, så det är nästan att jag köpte plattan från början för en enda låt. Men när jag hört hela plattan så tog jag upp pickupen med ett leende på läpparna, för det var ett riktigt bra album. Med musik som var amerikanskt 80-tal ut i fingerspetsarna, så när som på Paul Young, och som gungade och kändes både fräsch och häftig, med ett enda undantag: mitt intresse för Rolling Stones är lika med noll så Mick Jaggers titellåt till filmen är plattans klart svagaste låt. Annars finns här både nya mindre kända låtar och kända klassiker, som Paul Youngs här tre år gamla "Where ever i lay my hat (that's my home)". Sen är Nicole McClouds vårhit och discodänga "Don't you want my love" med, liksom en av Luther Vandross stora hits, "Give me the reason". Men mitt ibland denna soulkaskad så dundrar "bossen" Springsteen in med "Stand on it". Som sagt det är en snygg variation av amerikansk 80-talsmusik, som är väldigt häftigt gjord och innehåller det mesta av det bästa. Denna blandning och sköna variation av amerikanska 80-talsartister som gör några av sina bästa insatser gör att jag ändå ser detta soundtrack, "Ruthless people", till en av 80-talets bästa i sitt slag, trots att jag inte känner mig så jätteintresserad av filmen. Men ni som är intresserad kan läsa mer om den här.

Jag har valt två höjdarlåtar från plattan, dom två jag nämnde först, Kool & The Gangs "Dance champion" och Billy Joels "Modern woman"  (som båda endast har ljud och ingen video).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...