expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 31 januari 2014

Bad Boys Blue - Pretty young girl

Jag kände för att slänga upp en gammal tracksklassiker från mitt favoritår, 1985! Detta är ett band jag säkerligen kommer att återkomma till och skriva om en fullängdsplatta med, men till dess då så kommer här en goding med tyska Bad Boys Blue, bandet som haft många sättningar genom åren, men den klassiska som alla vi 80-talsvänner minns är förstås den första, sångaren Trevor Taylor, Andrew Thomas och Jon McInerney. Bad Boys Blue har i efterhand blivit ihågkomna för två saker, beroende på om man gillar 80-talet eller bara tittar snett på det. 80-talsälskare, med inriktning på italodisco, ser förstås Bad Boys Blue som några av 80-talseurodiscons ikoner, medan 80-talets kritiker, främst media, ser dom som Modern Talking-kopior. Trots allt så omgav sig Bad Boys dessa första år med ett eget "Systems In Blue" som sjöng falsett i refrängen.

Dom flesta säger nog "You're a woman" när dom säger Bad Boys Blue och jag tycker också att det är en fantastisk bra låt som ger många barndomsminnen. Men jag har alltid tyckt uppföljarsingeln var ännu skönare på något vis. Den hette "Pretty young girl" och kom i oktober 1985. Jag hörde den första gången när den testades i Tracks och inspelningsknappen på bandspelaren åkte ner direkt vid första tonen. Produktionen är fantastisk och skön med härligt pumpande synthtrummor från 80-talet. Framför allt gillar jag den drivande trumman i början av låten som verkligen bygger upp till nåt häftigt i låtväg.
Sen kan man i och för sig diskutera texten. Herre jösses! Sångaren Trevor Taylor var vid tiden för låten 27 år och här går han och drägglar och sjunger:
"Can't hide my feelings
You're my girl and you're sixteen"
Jag tvivlar att man skulle kunna släppa en sån text på platta idag, men i forntiden var det helt OK att sjunga "Happy birthday sweet sixteen" och annat.
Men text eller inte, låten i sig är ett lysande mästerverk i eurodiscogenren och jag har ett riktigt skönt minne till den. 1987 var vår skola på klassutflykt till Hassela, med skidåkning och bad. Jag, som en av få, åkte längdskidor och kom tillbaka till slalombacken till eftermiddagen och det var enormt vackert. En härlig och fin vinterdag där solen sken i snön så det gnistrade, skidliftarna smattrade och folk som forsade ner på slalomskidor for förbi, och i skidhusets högtalare pumpades "Pretty young girl" ut. Plötsligt kändes vintern så helt rätt och härlig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...