expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 5 november 2013

Device - Hanging on a heart attack

En av mina absoluta favoritlåtar under 80-talet är en riktig one-hit-wonder. Låten hörde jag första gången i Kulan I Luften i radio utan att första lägga märke till den. Men när den sen testades i Tracks under hösten så insåg jag vilken OTROLIGT skön låt det var! Låten, sjungen av ett band från Los Angeles som kallades för Device, hette "Hanging on a heartattack" och hade en av dom häftigaste produktioner jag hade hört då! Här blandades disco och rock i en ljuvförening med en riktigt stark och bra refräng.
Device bestod av Paul Engemann, Gene Black och den kanske mest kända medlemmen Holly Knight. Känner ni inte igen namnet? Om jag säger Pat Benatars "Love is a battlefield", Tina Turners "The best" och vår egen "Wrap your arms around me" sjungen av Agnetha Fältskog så kanske det ringer några klockor. Knight var en av 80-talets mest anlitade rockkompositörer och producenter och även Engemann var en flitigt anlitad kompositör.

Hela den hösten, när "Hanging on a heart attack" rätt överraskande nådde upp till en tredje plats på Tracks, så åkte inspelningsknappen ner och volymen upp när låten spelades! Ännu tycker jag att det är en av 80-talets kanske mest lysande pophits som ger mig rysningar av nostalgi! Vill man bara njuta av den magnifika ljudbilden så kan man vända på skivan där den instrumentala versionen finns!
För övrigt kan jag varmt rekommendera Device enda album "22B3" som är fylld med tuffa poplåtar med starka melodier!

Device blev alltså bara en platta lång innan medlemmarna gick skilda vägar och Knight återgick till sitt komponerande. Engemann fick en vända till på listorna när han 1988 blev medlem i gruppen Animotion och fick en hit med filmlåten "Room to move". Det lite sorgliga är att lika mycket som Device hit spelades och var stor 1986 så har den helt dött ut i dagens medievärld och spelas i regel aldrig. Varför är det så svårt för dom svenska radiokanaler som spelar gamla låtar att våga titta lite längre ner än vad som låg etta och kanske tvåa på topplistan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...