expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 18 november 2013

70-talet - ny kategori i Skivguiden

Eftersom det under de senaste åren förkommit ett allt mer stigande intresse hos mig för 70-talets musik så är detta något jag börjat samla en del på och därför är det naturligt att utöka guiden med skivor från detta decennium. Därför finns det nu en ny kategori: 70-talet!

Jag har haft intresset för en del 70-talsmusik då och då genom åren, men det har aldrig blommat ut riktigt, men nu känns det som att intresset är här för att stanna. 70-talet var decenniet för mycket musik jag är tämligen ointresserad av, som all skränig förhistorisk hårdrock, glamrock, progg och den lite väl flamboyanta discomusiken av Boney M- Gloria Gaynor- och Donna Summer-karaktär.
Men det var också ett decennium då det kom en hel del väldigt snillrik, finurlig och vacker popmusik!
Jag har också i en tidigare text skrivit att jag dessutom skulle vilja samla gammal soul och man kan säga att jag nu har börjat forska i det på allvar! Jag har insett att det är dags att utforska dessa musiksorter lite närmare! Är detta ett åldertecken? Om så är fallet så är jag glad för det, för det är alltid kul att öppna nya dörrar!

Musiken här är alltså främst pop (Fleetwood Mac, Carpenters, America, Alan Parsons osv), mjukare singer-songwriter stil (John Denver, Cat Stevens osv), jazzinfluerad rock (Chicago, Steely Dan) och soul och funk (Motown och Philly). Svensk 70-talsschlager som jag skriver om kommer dock inte att finnas här utan fortsätta att finnas i "Schlager-Visa-Revy".

Jo, och i denna genre, eftersom min samling i genren ännu är i sin linda, så kommer jag att hej vilt blanda singlar och fullängdsalbum. Med andra ord så hamnar 70-talssinglar till att börja med INTE i "Singeltipset" utan här.
Jag kommer också inom kort att uppdatera "Samlarhistorik" med en text om 70-talet. Jag kan inte svara på hur ofta jag kommer uppdatera i den här genren, men förhoppningsvis då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...