expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 16 oktober 2013

Depeche Mode - Shake the disease

Depeche Mode har ännu inte fått någon text här och så småningom ska jag skriva om ett helt album, men jag känner att jag bara måste lägga ut denna! Detta är låten som ledde mig in på banan som ett stort fan av Depeche Modes musik och mycket nostalgi finns i denna låt, som hänrör sig till 1985, låtens år och året då jag upptäckte popmusikens värld fullt ut. 1985 gick jag på fritids här i Sundsvall och var kompis med två synthare. Jag berättade om dessa när jag skrev om Alphavilles "Forever young" för flera år sen. En av dessa kompisar tipsade mig om en grupp som hette Depeche Mode och en aktuell låt dom hade på listorna då som hette "Shake the disease". Jag hade hört talas om gruppen, men aldrig noterat någon låt. Men jag hörde dock låten i radio och blev jätteintresserad. Den var ju hur tuff och häftig som helst!
Däremot så var jag extremt snål när det gällde handlande av skivor då och försökte nöja mig med att spela in den på kassett, vilket jag misslyckades med då den hann lämna trackslistan och jag sen aldrig hörde den i radio. Inte förrän i december då Tracks årslista 1985 gick så fick jag den inspelad. Först i slutet av 90-talet så köpte jag singeln. Tänk om man var så smart som barn att man åkte in till stan och KÖPTE alla singlarna man gillade för sin veckopeng? Ljuva tankar!
Men hur som helst så är denna låt härliga barndomsminnen från mina första år som popnisse! När jag hör Martin Gores mollaktiva nynnande inledning så fylls jag med stor nostalgisk glädje. Låten i övrigt är ett stycke lektion i hur klassisk synthmusik från 80-talet ska låta! Det här är vackert! Då kan i alla fall jag ha överseende med att det är en adressetikett och minimalt klotter på framsidan!

Sen dess har Depeche Mode varit ett band som varit med mig hela tiden och vars musik jag hela tiden beundrat och älskat! Kan man annat än imponeras av ett band/artist som ännu, 2013, lyckas fånga en sån stor publik kring sin senaste platta, när 99 % av dom artister som konkurrerat med dom genom alla år sen länge falnat?

B-sidan på "Shake the disease" heter "Flexible" är en riktigt underbar udda sak som är lite cajunliknande med munspel, fast då i grav synthversion. Här kan vi snacka en perfekt B-sida! Den här skulle gott och väl kunnat ha blivit en hit för sig själv! Därför bjuder jag självklart på båda låtarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...