expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 4 juni 2011

Oscar Peterson - Tracks

Oscar Peterson tillhör en av de jazzmusiker jag gärna köper varje gång jag får en möjlighet. Denna kanadensiske jazzpianist är en av de allra skickligaste som rör sig helt felfritt mellan så väl swing som bop som mer modern stil. Han har en bred spännvid som han klarar med en unik talang och ett pianospel som är avkopplande och skönt. Som jazzmusiker var han också ett unikum socialt också. Medan de flesta andra jazzmusikerna i hans tidsålder hade grava drogproblem, och flera också dog för tidigt, så levde Peterson ett lugnt liv, tog inte droger och spelade sin musik.

Jag har en del Oscar Peterson-skivor och jag kommer garanterat att i framtiden skriva om nån av hans fantastiska "Night Train"-utgåvor med sin trio. Men här och nu en skiva som jag hade äran att hitta för bara två dar sen. Under en loppisrunda med en vän så besökte jag en mindre Röda Korset-butik och hade ungefär noll förväntningar eftersom jag inte hittat nåt där under de dryga två år den affären funnits uppe. Men nu hittade jag denna soloskiva från 1970 där, vilket betyder att man nog inte ska ha för förutfattade meningar om en loppis.

Oscar Peterson spelade inte in särskilt många soloskivor och denna kan få en att tänka på Art Tatum i spelteknik med en hel del löpningar över tangenterna. Art Tatum och andra sidan var inte alls förtjust i att spela med trio utan spelade helst själv. Men här är det alltså bara Peterson och ett piano inspelat i en studio i Villingen i dåvarande Västtyskland 1970.
Under slutet av 60-talet början av 70-talet spelade Oscar Peterson in en hel del plattor för tyska skivbolaget MPS, som var det första skivbolaget i Tyskland som släppte jazzplattor och gav även ut skivor med Lee Konitz, Monty Alexander och Kenny Clarke. Dessa plattor med Oscar Peterson räknas av flera dock som några av hans bästa och denna, hans bara andra fullängdsskiva solo, visar på det.

Första låten på skivan, "Give me the simple life", är en upptempolåt som jag minns från ett "Sommar"-program som Peter Dalle hade för en del år sen då den spelades.
Balladerna på plattan är minst sagt lysande och riktigt avkopplande örhängen. Hans version av Thad Jones "A child is born" är en riktig favorit och skönt stycke midnight-pianojazz liksom avslutande "Just a gigolo" som är den klart bästa versionen jag hört av den låten. Lyssna också på hans skönt bluesiga version av Bob Carletons "Ja da"! John Lewis "Django" är en väldigt speciel låt där Oscar Peterson spelar väldigt långsamt och ibland nästan tystnar för att sen bara sprudla ur sig toner i en väldig fart.

Detta är ett vackert pianoalbum med svalkande och skön pianojazz som är en njutning för örat där en av jazzens största genier får visa prov på det som han kan bäst men som han fick visa allt för sällan, spela piano solo.

Dom två favoritlåtarna jag nämnde är mina låtval, "A child is born" och "Just a gigolo"!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...