expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 13 juni 2011

George Benson - While the city sleeps

Som jag tidigare sa så önskar jag att jag hade ekonomi och plats att börja samla äldre soulmusik, men Motown och Philadelphia i all ära så kommer ändå 80-talets sweet soulmusik att hamna först för mig. Och dessa kan jag köpa som en del av mitt 80-talssamlande. Mysig nattmusik som svalkar, smeker och svänger på samma gång. Och en av dom som jag tidigast upptäckte och gillade först var George Benson, som egentligen är jazzgitarrist men som sen 1980 och hans stora (och lysande) hit "Give me the night" fått en stor soulkarriär också. Och hur mycket jag än gillar jazz så föredrar jag Benson som soulsångare, främst eftersom han som jazzmusiker tenderar till att bli lite väl mycket fusion och freejazz.

Jag upptäckte Benson, som många andra artister, via radion och programmet "Kulan I Luften" som spelade hans låt "While the city sleeps" där, från plattan med samma namn från 1986. Sen, ca 5-6 år senare, så blev jag nyfiken på hela plattan och köpte den på, tror jag, Fyndlagret. Jag, som då var nyförälskad i soulmusik, möttes av riktig sweet soul med syntharna, harmonierna och funktrummorna på bästa ställe och smäktande ballader. Jo, jag erkänner, jag faller för sköna smöriga soulballader sjungna på äkta amerikanskt vis av riktiga soulstjärnor. Och en sån på denna platta är "Kisses in the moonlight", som med åren växt till en soulklassiker för mig.

Man kan säga att få soulplattor doftar nattmusik som denna, vilket är rätt medvetet gjort av Benson eftersom just ordet "night" eller "moonlight" förekommer i inte mindre än fyra låtar. En av dom bästa där är en annan ballad, "Love is here tonight". Missa inte heller låten "Shiver" där Benson, som han gör i flera av hans låtar, plockar fram jazzmusikern i sig och blandar den med soulmusiken på ett Al Jarreau-skt vis och nynnar tillsammans med gitarren i sitt solo!
Dessutom bör man lämna ett öra till hans härligt dansanta och svullstiga sound i "Teaser". "While the city sleeps" är ett soulmästerverk från 80-talets mitt, dessutom producerad av en annan gigant på området, Narada Michael Walden.

Vill man ha ännu mer Benson och hans funkiga jazzsoul så rekommenderas dessutom plattorna före och efter denna varmt, "20/20" från 1984 och "Twice the love" från 1988, båda även det soulklassiker. Eller varför inte 1998 års platta "Standing together". George Benson har en skön och avkopplande soulröst och han lyckas blanda jazzens skönaste harmonier med dansant och avkopplande nattsoul till en mix som både svänger och svalkar på samma gång. Det klarar få av i dagens musikbranch!

Två spår från plattan visar jag mer än gärna! Dels balladen "Kisses in the moonlight" och dels "Shiver", i en upptagning från engelska Top Of The Pops från 1986.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...