expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 6 januari 2011

Nya kategorier i Skivguiden!

God fortsättning på det nya året! Jag hoppas att 2011 kommer inbringa många fler skivor till min och er samling och att det blir ett bra musikår! För denna blogg så kommer arbetet att fortsätta med att skriva och tipsa om den bästa musiken utgiven i fysisk form mellan 30-talet och 90-talet.
Men förändringens vindar kommer att blåsa i denna blogg 2011. Nytt för i år kommer att bli en ny hörna i bloggen som kommer att heta "Kultstämplat". Den kommer att skilja sig en del från allt annat på sidan genom att den kan innehålla så väl musik som skivomslag. Kriteriet är att det är så dåligt att det är kult! Det kan vara allt ifrån ett skivomslag som är bland det mest obskyra eller konstiga som förekommit, en singel som är så udda och dålig att den måste upplevas eller nåt liknande. Det viktigaste är att man skrattandes får tanken: "Hur tänkte dom här?!". Detta med underliga skivomslag och kultlåtar har ju blivit allt mer populärt och för min del har jag alltid varit fascinerad över hur skivbolag tänker när de är riktigt pressade att tjäna pengar. Musik ska vara en njutning, men det ska också vara ett nöje och jag saknar verkligen dom låtar som sticker ut i mängden, men som ändå är så konstiga att man måste höra det. Idag vågar inget skivbolag göra nåt som sticker ut i rädslan att man ska förlora pengar på det, vilket gör att allt låter så slätstruket och strömlinjeformat att man till slut tappar intresset för musik.
Dock tänker jag inte sitta och skriva om X antal skivor med konstiga hockeyfrisyrer från 80-talet för mitt intresse och kunnande kring frisyrer och mode på det sättet är lika med noll. Ofta brukar 80-talets artister med underliga frisyrer ändå kunna producera riktigt bra musik! Sen kan det ju förekomma gånger då skivomslaget må vara riktigt konstigt, men musiken på själva skivan ändå kan vara helt OK, men det bjuder jag på. Inläggen på dessa artiklar kommer också att vara något kortare än för vanliga skivtips. Här är ju trots allt bilderna viktigare än texten. ;)
Dessutom har kategorierna "Schlager" och "Humor" ersatts med "Schlager-Visa-Revy", då dessa tre genrer, åtminstone om man här siktar in sig på 60- och 70-talets värld som jag gör, tenderar att gå in i varandra en del. Det känns bättre än att bunta ihop alla under "Schlager". Tyvärr ledde detta till att jag av misstag raderade schlagerartiklarna som jag tidigare skrivit om bland annat Martin Best Concort, Anna-Lena Lövgren och Gunnar Viklund. En del av dom kan jag tyvärr inte få tillbaka men jag kan trösta med att jag siktar på att få in nya schlagerartiklar snart. Anna-Lena Lövgren och Gunnar Wiklund har jag dock sparat på hårddisken och hoppas lägga ut dom på nytt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...