expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 12 juli 2009

Icicle Works - Icicle Works

Jag har lovat mer från den brittiska musikscenen under 80-talets första hälft och det ska det bli. Icicle Works med sångaren Ian McNabb var ett indierockband som snabbt dök upp och snabbt föll igen. Men personligen tycker jag bandet är värt att nämnas för deras första självbetitlade platta från 1984 är riktigt bra! Jag hörde bandet första gången på ett kassettband jag fick en gång på en praktik jag gjorde 1994 med det sista programmet av Poporama på. Där spelades en låt med bandet som hette "Love is a wonderfol colour" som jag föll direkt för. En av det tidiga 80-talets stora mästerverk! Men först 2008 fick jag tag på denna platta, med ovan låt på, i en second handaffär i Sundsvall kallad Fyndlagret.

"Love is a wonderful colour" är deras största hit, men underligt nog inte deras mest kända. "Birds fly (whisper to a scream)", också på plattan, är den som spelas mest av bandet. "Icicle works" har väldigt bra melodier, är new waverock när den är som skönast och dessutom har bandet en enorm energi. Förutom singlarna är låtar som "Nirvana" och "Reaping the rich harvest" bevis på det och jag tycker att McNabb har en riktigt passande sångröst för låtarna!

Som sagt så uteblev framgångarna sen. 1987 försökte man göra en desperat tävling i England där vinnaren fick besök av bandet som gjorde en acapellakonsert hemma i vardagsrummet. 1990 splittrades bandet och Ian McNabb har efter det försökt återförena bandet med mindre lyckade försök och idag är bandet åter på is. Synd för ett band som hade en enorm spelenergi och förmåga att bli ett av 80-talets stora. Men jag tycker ändå att denna platta ger Icicle Works en hedrande plats på 80-talets musikkarta!

"Love is a wonderful colour" och "Reaping the rich harvest" blir det från denna platta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...