expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 5 juli 2009

Go West - Go West

Under 80-talet var engelsk pop verkligen i sitt esse och hade en stor period med massa bra band som släppte kanonplattor som jag kommer att skriva om längre fram. 1985 kom ett av dessa band, Go West, bestående av Peter Cox och Richard Drummie. Redan med första plattan blev det succé och man vann en engelsk grammis som bästa nya band 1985. Denna självbetitlade debutplatta köpte jag på Förlorade Favoriter, som så många andra skivor i min samling för på 90-talet var det verkligen en skivaffär här i Sundsvall som man besökte ofta!

Denna platta är deras mest kända, främst för att bandets alla stora hits under 80-talet är från denna platta. Och dessa hits är verkligen 80-talsnostalgi för mig. På det allra första Tracks jag nånsin hörde april 1985 fanns bandets debutlåt "We close our eyes" och exakt ett år senare så var jag på ett återföreningsdisco med mitt fritids i Sundsvall. När jag sen skulle hem så var det ett stort glapp mellan bussarna och jag inväntade bussen hemma hos en av fritidsfröknarna och hennes man, där dom spelade denna platta för mig i sin helhet, varpå jag blev frälst i den. Men av någon korkad anledning köpte jag den aldrig förrän flera år senare.

En av de bästa och mest nostalgiska sommarhits jag vet är deras andra jättehit "Call me". Balladen "Goodbye girl" bör också nämnas, som är en av 80-talets snyggast gjorda ballader utan att för den delen vara en allt för stor tårdrypare. Men det finns flera andra låtar på plattan som gott och väl skulle kunna ha blivit hits, till exempel låten "Haunted", för melodierna och låtarna är väldigt väl gjorda. Det finns en enda nackdel och det är låten "Don´t look down". Låten på plattan är inte alls en dålig version, men bara ett halvår efter denna släpptes en bättre singelversion som var mycket starkare.

Men Go Wests debutalbum är verkligen en äkta 80-talsklassiker med mängder av starka hitlåtar. Efter denna platta så har bandet släppt plattor, till 1993 trogen sitt skivbolag Chrysalis, även om man tagit tid mellan dom. Dock har de andra plattorna om inte varit dåliga så i alla fall inte lika starka hitmässigt som deras första. Inte förrän 1990 fick man en hit på nytt med en låt till filmen "Pretty woman", "King of wishful thinking". Men bandet släpper ännu plattor, trots att Peter Cox också hunnit med ett par egna plattor, och den senaste kom så sent som 2008 och heter "Futurenow". Tyvärr har jag inte lyckats höra något från den.
Men Go West är ändå några engelska 80-talsikoner för mig som är värd en större plats på musikkartan. Dom gjorde ändå några av 1985-1986 års bästa låtar!

Jag tar mig friheten att bjuda på tre spår från denna kanonplatta. Dels singlarna "Call me" och "Goodbye girl" och albumspåret "Haunted", som därför inte har någon riktigt video.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...