expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 17 juni 2009

Paul Hardcastle - Paul Hardcastle

Denna skiva är väldigt speciell. Det var den allra första fullängdsskivan jag nånsin köpte, Paul Hardcastles självbetitlade platta från 1985. Jag köpte den 1986 på en skivaffär i Sundsvall som hette Thylins skivaffär och som låg mitt på Storgatan. På den tiden kostade den 69 kronor och målet var förstås hans enda hit, "19". Vid första lyssningen på plattan blev jag faktiskt besviken. Jag hade självklart byggt upp förhoppningen om att det var en platta full med samplade ljudeffekter som "19", men möttes av en till 65 % intrumental platta där "19" inte ens var i singelversion utan i en omgjord tappning som passade bättre in i den mer sofistikerade ljudbilden på plattan. Men envis som man var så hörde jag ändå på den med jämna mellan rum och den växte för varje lyssning och till slut så var den det ljudlandskap av sköna synthar och jazzpopsoul som jag anser idag. För skivan må vara 24 år gammal och min första skiva, men jag tycker den ännu är en otroligt bra platta, även om plattan till det yttre är lite sliten. De instrumentala drömska låtarna varvas med soulpop med sång av Kevin Henry ("Better") och Carol Kenyon ("Don´t waste my time").

Paul Hardcastle har efter detta utvecklat stilen på den här plattan och är idag stor i England inom den genre som kallas "Smooth jazz", jazzpop med en krydda soul. Hans platta "Jazzmasters" från 1993 är minst lika bra som denna debut.

Paul Hardcastle är en av 80-talets "One-hit-wonders", han fick en hit, "19", och that was it. När jag hör denna debut så förstår jag förvisso varför. Det är inte någon hitplatta av normala mått, men det är en klassiker likväl som blivit oförtjänt bortglömd. Den är tillbakalutande, skön och behaglig. Framförallt är få skivor så mycket nostalgi för mig som den...

Två videor har jag. "19" är nog så vanlig så jag väljer att bli lite mer ovanlig. Videon till "Don't waste my time" är rätt kul och har även i den Carol Kenyon på sång. Dessutom har jag valt "King tut", en av dom bästa instrumentallåtarna på plattan. Det finns en video till låten, till min stora chock, som dock inte var delningsbar, men den finns att hitta på Youtube.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...