expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 29 juni 2009

Nik Kershaw- The riddle

En av min barndoms allra mest spelade plattor var Nik Kershaws "The riddle". En luftig och avkopplande platta som passar bra i denna sommarvärme för jag tycker det verkligen är skön hängmattemusik som svalkar. Inte minst låten "City of angels" som jag anser är en av de mest somrigaste låtarna som finns. Ett bevis på att en sommarlåt inte nödvändigtvis måste vara en partyröjare eller handla om sommaren. Dessutom är plattan otroligt snyggt gjord och jag gillar Nik Kershaws texter väldigt mycket, även om just låten "The riddle" inte är den mest begripliga av dom. Nik Kershaw själv sågade sin hitlåt i en intervju på sin hemsida och kallade den "nonsenslåt med tomt svammel". Tråkigt, men lik väl är den en klassiker!

Första gången jag fick tag på plattan var 1987. Jag stordiggade låten "The riddle" redan när den kom 1985 och viggade min pappa på inte mindre åtta kassettband för att kunna spela in låten i "Upp till 13" då. 1987 var jag på familjens sommarställe i Örnsköldsvik och hälsade på min farbror. Han spelade Nik Kershaws platta på grammofonen och jag lyckades få en kassettinspelning som jag vevade om och om igen under de följande tio åren. Senare runt 1995-96 köpte jag själva skivan i en saknad skivaffär för LP-skivor som vi hade i Sundsvall som hette "Förlorade Favoriter". Detta är alltså en platta som jag mer eller mindre kan i sömnen och som alltså räknas som en av de bästa plattor jag äger.

Nik Kershaws andra plattor ska inte heller glömmas, även om han inte kämpat jättehårt för att skriva en ny hit som "The riddle" eller "I wont let the sun go down". Men uppföljarskivan, "Radio musicola", är väl värd ett öra. Eller varför inte låten "Wounded" från 2001 som är ett bevis på att vissa 80-talsartister fungerar även i nyförklädd tappning. Nik Kershaw är en artist som förvisso inte trivs så jättebra i rampljuset, men som ändå är väl värd att uppmärksammas mer för hur bra hans jättehits från 1984-85 är så är han så mycket mer. Han är en mästerlig kompositör och låtmakare med sinne för snygg musik.

Från plattan så väljer jag den satiriska videon till "Wide boy" och den svala "City of angels". Men så har jag hittat ett bonus också. En drygt 50 minuter lång liveinspelning från holländsk radio från februari 1985, med låtar från både denna och den föregående, debuten "Human racing".





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...